Behendigheidswedstrijden en demonstraties in Rilland

Toegevoegd: 29-10-2006, 14.51 uur
Door: Jos de Munck [HVZeeland.nl]

RILLAND - Een deel van de blusgroep Wemeldinge is met de dienstbus naar het jarige korps van Rilland getogen om mee te doen aan de daar georganiseerde behendigheids wedstrijd.

Ploegen uit de Bevelanden en een ploeg uit Wervik (B) waren opgekomen om tegen elkaar in het strijdperk te stappen. Een hindernisbaan met diverse brandweer/behendigheids disciplines moest worden afgelegd in een zo snel mogelijke tijd, en met zo min mogelijk strafpunten.

Als eerste moest men een jutezak met inhoud welke aan een touw hing rond een balk spuiten, daarna moest een kruiwagen vol worden gespoten door middel van een lage druk straal. Hierna moest eerst de slang opgelengd worden om een aantal ballen uit een houten bord te spuiten.

Als vervolg moest met een paar emmers en een kruiwagen een evenwichts balk bedwongen worden, waarna via een trap en een tunnel men bij een houten wand kwam die als een marinier bedwongen moest worden. Hierna moesten de letters van het woord brandweer uit een schuimbad gevist worden en was daar de finish .

Aan het einde van de dag bleek dat de ploeg van Wemeldinge de snelste van allemaal was met een 1e plaats als gevolg. Verder waren er door het Rillandse korps nog een aantal demonstraties georganiseerd met oa. de brandende frituurpan en een hulpverlening waarbij zowel brandweer, politie als ambulance ingezet werden.

Ook was er gezorgd voor de inwendige mens en zal er waarschijnlijk tot in de late uurtjes door gefeest worden bij de Rillandse blusploeg.