Verdachten brandstichtingen blijven vastzitten

Toegevoegd: 19-03-2019, 18.12 uur
In 2017 gingen in september en november touringcars in vlammen op.
© Foto: Manfred Berrevoets / Provicom

MIDDELBURG - Twee personen die vandaag voor de rechter stonden vanwege een reeks brandstichtingen, blijven voorlopig vastzitten. Een andere verdachte mag zijn berechting in vrijheid afwachten.

De 31-jarige M. W. uit Kloosterzande, één van de verdachten die moet blijven vastzitten, zegt zich van alle brandstichtingen (bijna veertig stuks) niets of in ieder geval niet veel meer te kunnen herinneren. Volgens hem verkeerde hij destijds in een psychose.

Wel zegt hij spijt te hebben en ook spijt te hebben dat hij zijn maat negen jaar jongere J. V. in zijn activiteiten heeft meegetrokken. Als hij het tenminste heeft gedaan, zo maakte hij dinsdag tijdens een proformazitting van de rechtbank in Middelburg duidelijk. V. op zijn beurt zou volgens zijn raadsman door W. onder druk zijn gezet. "V. is een pleaser", verduidelijkte hij.

Behalve ettelijke 'kleine brandjes', zoals het in brand gesteken van een verkeersbord of een stapel kranten is de 'oogst' van het duo aanzienlijk. Auto's, touringcars, leegstaande schuren en woningen gingen in vlammen op. In België moesten zes trailers van een transportbedrijf het ontgelden. W. kwam met name in beeld doordat hij zich regelmatig voordeed als de ontdekker van de branden.

W., V., en een 18-jarige verdachte konden worden aangehouden nadat op 1 november een stapel houten pallets in de tuin van een huis aan de Wilgenstraat in Vogelwaarde uitbrandde. De 18-jarige mag zijn berechting in vrijheid afwachten. W. en V. blijven vooralsnog achter slot en grendel.

Overigens zullen ook de brandstichtingen die in België zijn gepleegd door de Middelburgse rechtbank worden behandeld. Wanneer de zaak inhoudelijk wordt behandeld is nog niet bekend.