Gesprongen leiding zorgt voor GRIP-2 in Goes

Toegevoegd: 22-11-2005, 20.35 uur
Door: Brandweer Goes & Roland de Jong [HVZeeland.nl]

GOES - Een gesprongen leiding heeft vanmorgen in Goes gezorgd voor een GRIP-2 situatie.

Rond zeven uur sprong in de 's-Heer Hendrikskinderenstraat een watertran- sportleiding van 300 millimeter dikte. Al snel werd groot alarm gemaakt voor de leden van de brandweerkazerne aan de Oranjeweg in Goes. Die rukte uit met de tankautospuiten 4739 en 4741. Ook ging het hulpverleningsvoertuig 4770 ter plaatse.

De 's-Heer Hendrikskinderenstraat, de Stoofstraat en de Nieuwstraat liepen alle drie onder water als gevolg van de breuk. Ook kwamen enkele kelders onder water te staan. De brandweer assisteerde omwonenden met het beperken van schade in een aantal woningen en garageboxen. Door het springen van de leiding is overigens schade ontstaan aan het wegdek van enkele straten.

De Officier van Dienst besloot uiteindelijk op te schalen naar een GRIP 2-situatie. GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure.  Deze beslissing werd genomen omdat bij een langer aanhoudende lekkage wellicht evacuaties noodzakelijk zouden zijn en er mogelijk gevaar zou kunnen bestaan voor verzakkingen van panden in de buurt van de waterleidingbreuk.

Bovendien was de breuk ontstaan pal voor de deur van de stichting Zuidwester, een woonvoorziening en activiteitencentrum voor geestelijk gehandicapten. Er werd na aankomst van de leidinggevenden van de verschillende hulpdiensten een eerste COPI-overleg gestart. COPI staat voor Coördinatieteam Plaats Incident.

Echter, kort na het eerste COPI-overleg konden medewerkers van Delta NV de lekkage indammen. Nadat het lek was gedicht kon het overtollige water zeer snel via de kolken in de weg worden afgevoerd. Het belangrijkste deel van het probleem was daarmee opgelost en potentieel gevaar was geweken. De situatie werd afgeschaald naar GRIP 0 (normale situatie) en de inzet van de brandweer kon snel beëindigd worden.

Door de lekkage zaten tientallen huizen in de buurt van de breukplek zonder water te zitten. Het lek kon omstreeks half drie 's middags weer worden gedicht. Waterbedrijf Evides heeft nog geen zicht op de totale schade als gevolg van de breuk. Ook is nog niet bekend hoe de scheur kon ontstaan.