Bosgebied afgezocht naar verdwenen Ploegstra

Toegevoegd: 26-03-2019, 14.57 uur - Update: 26-03-2019, 15.11 uur

HOOFDPLAAT - Na het eerdere onderzoek vanochtend bij een hotel in IJzendijke wordt nu ook in een bosgebied bij Hoofdplaat gezocht naar sporen in het onderzoek naar de in 2010 verdwenen Herman Ploegstra.

Vanochtend werd onderzoek gedaan in de tuin van Hotel Vier Heemskinderen aan de Landpoortstraat in IJzendijke. Dit hotel is van Evert de C. die veroordeeld is voor zijn betrokkenheid bij de kasteelmoord in België. De C. is gisteren door de politie gehoord als getuige in de verdwijningszaak. Zijn naam werd in IJzendijke namelijk vaker genoemd in relatie tot de vermissing van Ploegstra. De C. heeft daarbij aangegeven niets met de verdwijning te maken te hebben. Hij gaf vervolgens toestemming om vandaag onderzoek te doen in de tuin van zijn hotel. Bij dit onderzoek is volgens de politie niets aangetroffen.

Medewerkers van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zijn nu bij een natuurgebied aan het Magereind tussen Hoofdplaat en Nummer Eén met een grondradar en met een drone zoeken naar verstoringen in de bodem. Vervolgens zal geanalyseerd worden of deze verstoringen kunnen wijzen op de aanwezigheid van lichamelijke resten. Waar nodig zal vervolgens in de bodem gegraven worden.

Speciale speurhonden zoeken tegelijkertijd naar geuren, onder meer van lijken. Volgens de politie kunnen de honden echter ook aanslaan op de geur van overleden dieren en zal dus ook hier per geval bekeken moeten worden of er ook echt iets bijzonders aan de hand is. Het onderzoek bij het Magereind is nog gaande. Mocht het onderzoek ook hier niets opleveren, dan zijn volgens de politie voor de familie toch weer zaken weggestreept.

De locatie bij het Magereind is overigens vlakbij de plaats waar in 2010 Ploegstra’s achtergelaten BMW werd gevonden. Op de locatie bij het Magereind had Ploegstra wel eens afspraakjes met zijn minnaressen. Ook werd deze locatie in IJzendijke genoemd als zijnde een locatie waar iets met Ploegstra zou zijn gebeurd. De politie benadrukt overigens wel dat hiervoor nooit concrete aanwijzingen zijn gevonden.

Afgelopen zomer startte de politie met een nieuw onderzoek naar de vrijwillig brandweerman. De politie denkt dat Ploegstra met geweld om het leven is gebracht. Aanleiding voor dat vermoeden zijn de sporen die destijds zijn gevonden. Tot nu toe is Ploegstra’s lichaam echter nog altijd niet gevonden. Voor morgenavond staat overigens een nieuwe bewonersavond gepland. Dan worden geïnteresseerden bijgepraat over de voortgang van het onderzoek. Ploegstra’s familie is al eerder op de hoogte gebracht van de bevindingen van de politie.