Cel geëist voor leden inbrekersfamilie

Toegevoegd: 05-04-2019, 18.33 uur
Het gezin werd op 16 augustus aangehouden bij Aagtekerke.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Tegen de vader van het Roma-gezin dat vorig jaar werd opgepakt omdat ze met een camper op rooftocht zouden zijn geweest, is vrijdag in Middelburg een gevangenisstraf van 42 maanden geëist. Zijn echtgenote (42) zou drie jaar opgelegd moeten krijgen, zijn zoon 30 maanden en zijn schoondochter twee jaar.

Het gezin, met nog drie minderjarige kinderen en een baby, worden ervan verdacht in de zomer van 2018 langs de kust zeker 160 auto-inbraken en diefstallen te hebben gepleegd. Ook werd er ruimhartig met gestolen pinpassen boodschappen gedaan. Daarnaast stelt het Openbaar Ministerie dat er sprake is van uitbuiting en een criminele organisatie.

Vanwege de ettelijke auto-inbraken was de politie extra alert en werd er midden augustus bij Aagtekerke een camper aangetroffen waarvan het kenteken hoorde bij een Mini-Cooper in plaats van de camper. In de camper zaten acht mensen en was de camper afgeladen met twintig koffers, 36 tassen, speelgoed, portemonnees, zonnebrillen, sieraden, horloges en elektronica.

Tijdens de behandeling van de zaak zei de echtgenote van niets te weten. Zij zorgde voor de kinderen, dat er werd gekookt. De camper hadden ze geleend van een tante en haar man, de 43-jarige M. A., was de booswicht. Die erkende overigens schuldig te zijn geweest aan enkele pinacties en een handvol autokraken.

Van een criminele organisatie was volgens de drie die op de zitting waren verschenen al helemaal geen sprake. De schoondochter was niet aanwezig. Volgens de officier van justitie ging de rooftocht volgens een vastgesteld plan: de één zocht een object uit, een ander hield alles in de gaten en een derde brak in. In sommige gevallen zou één van de kleintjes door het dak van een camper zijn gekropen om daar het één en ander te roven.

Het verhaal dat het gezin steeds naar voren bracht was dat ze vanuit het Asielcentrum in Oldenburg (Duitsland) met de camper naar Nederland waren gereden om daar vakantie te vieren. Of het gezin A. inderdaad 'A.' is, is trouwens nog maar de vraag. In diverse landen staan ze onder andere namen bekend en de papieren (rijbewijs en ID-kaart) die ze bij hun aanhouding bij zich hadden waren vals. België heeft aangekondigd de familie ook nog te vervolgen.

De rechtbank doet op 9 mei uitspraak.

W. Kruit (9-4-2019 om 10:08)
Vergis je niet, dit zijn leden van georganiseerde bendes, die vanuit Roemenië naar heel West Europa gestuurd worden om hier te bedelen, voor de supermarkt een harmonica te mishandelen, nep-straatkranten te verkopen, in te breken en te zakkenrollen. Waarna ze ‘s avonds de buit bij de baas mogen inleveren. Vaak worden strafrechtelijk minderjarige kinderen ingezet, omdat die niet vervolgd mogen worden. Als ze aangehouden worden, gaan ze terug naar de ouders, waarna ze een draai om de oren krijgen. Niet omdat ze gestolen hebben, maar omdat ze zich hebben laten betrappen. Fijne mede-Europeanen!
TT (6-4-2019 om 07:32)
Ja lange tijd wegbergen, heropvoeden en verbannen uit ons land.