Zes mannen opgepakt voor visstroperij

Toegevoegd: 02-07-2019, 17.07 uur
De politie onderzoekt of er sprake is van ondermijnende criminaliteit.
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant
Door: Manfred Berrevoets

VROUWENPOLDER - Maandagavond zijn op de Oosterscheldekering zes mannen op heterdaad aangehouden voor het illegaal vissen op verboden grond. De politie onderzoekt of zij dit stelselmatig deden en of sprake is van ondermijnende criminaliteit.

De politie is enkele weken geleden een onderzoek gestart, omdat vermoed werd dat visstropers in de periode van juni tot en met oktober enkele keren per week op de stormvloedkering visten op grote hoeveelheden zeebaars. Uit een eerste analyse blijkt dat deze praktijken al zeker tien jaar voortduren. De stropers hebben hierbij regelmatig agenten en particuliere beveiligers ernstig geïntimideerd.

Maandagavond rond 21.30 uur werden zes mannen betrapt met speciale stroperswerktuigen. Het gaat hierbij om speciale hengels voorzien van vele vishaken. De mannen variëren in de leeftijd van 30 tot en met 52 jaar, onder andere afkomstig uit Capelle aan den IJssel, 's Gravenhage en Rotterdam. Ze zijn voor verder onderzoek en verhoor naar een politiecellencomplex gebracht. Zij zitten nog vast.

Het is algemeen bekend dat visstropers vele malen per week op zeebaars vissen op de Oosterscheldekering, maar ook in Zuid-Holland en aan de Belgische kust. De vis wordt hierna illegaal aan horecabedrijven verkocht en daarna witgewassen. De opbrengsten voor de stropers zijn vermoedelijk duizenden euro's per week. De visstekken op de Oosterscheldekering zijn verboden plaatsen, ook omdat het zeer gevaarlijk is om daar te komen.

Agenten en beveiligers, die in het verleden contacten met de stropers hadden, werden meermalen ernstig geïntimideerd. Bij de aanhoudingen op maandagavond werd ook een agent bedreigd. Hij doet hiervan aangifte.

De politie onderzoekt of deze vispraktijken te maken hebben met ondermijnende criminaliteit, omdat mogelijk sprake is van bedreigingen en fraude. De politie neemt dit fenomeen hoog op en zet fors in om deze vorm van criminaliteit terug te dringen.

René van der Leer (3-7-2019 om 22:31)
Al 10 jaar aan de gang. Bedreigingen gedaan tegen handhavers. Duizende euro's verdient. En nu eindelijk opgepakt. Was wel tijd ook.
exportzeeuw (3-7-2019 om 08:39)
eindelijk gepakt. mooi werk.