Aspiranten jeugdbrandweer Veere Zeeuws kampioen

Toegevoegd: 13-11-2006, 10.02 uur

De video wordt ingeladen...

Door: Provinciale Zeeuwse Courant

MELISKERKE - Als een peloton militairen stellen de jeugdbrandweermannen uit Veere zich op langs de Dorpsstraat van Meliskerke. Hand als een vuist opgevouwen, linkerarm gestrekt tegen de schouder van de collega. Klaar om een brand in een oude peuterspeelzaal te blussen.

Leden van de Veerse jeugdbrandweer helpen een gevallen rolstoeler overeind. Foto Ruben Oreel
Hun iets oudere collega’s, de aspiranten, zijn in de Cornelis Jaspersestraat inmiddels druk doende een brand in een timmerwerkplaats te bestrijden. Daarbij nog gehinderd door een lekke brandslang en een slachtoffer dat eerst verzorgd moet worden.

Meliskerke, zaterdagochtend negen uur. De Veerse jeugdbrandweer is er als eerste bij. Ze bijten het spits af van de Zeeuwse kampioenschappen. Alle jeugdkorpsen uit de provincie doen mee, behalve dat van het stadsgewest.

Niet dat ze niet willen, maar de Vlissingers en Middelburgers hebben het parcours vrijdagavond al voorgespeeld, zodat de organisatie kon zien of er fouten in de wedstrijd zaten. „Tja, en dan weten ze natuurlijk precies wat ze vandaag moeten doen. Dat is niet eerlijk“, verklaart B. Koets van de brandweer Veere, die het kampioenschap dit jaar organiseert.

De aspiranten (16 tot 18 jaar) van Veere laten zien dat ze bijna klaar zijn voor ’het grote werk’. Ze winnen het Zeeuws kampioenschap in hun klasse en laten Westenschouwen net achter zich. Bij de junioren (12 tot 15 jaar) gaat Westenschouwen wel met de eer strijken, gevolgd door de jeugd van Borsele-Goes. De Veerenaren worden vijfde.

De aspiranten van Westenschouwen ontvingen zaterdagavond een speciale prijs: de Peter Ter Meulen Bokaal.

De beker is vernoemd naar de Vlissingse brandweerman die in december afscheid neemt en 34 jaar betrokken was bij de jeugdbrandweer.

De aspiranten van Sint Philipsland kregen een taart omdat zij zich het snelst hadden omgekleed in brandweerkleding.