OM: Geen schuld politie bij overlijden hond

Toegevoegd: 01-10-2019, 16.44 uur - Update: 02-10-2019, 14.35 uur
OM: Geen schuld politie bij overlijden hond
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - De politie heeft geen rol gehad in het overlijden van een hond dit voorjaar op het terrein van een garagebedrijf in Middelburg. Sterker nog, de politie is door de beschuldiging van betrokkenheid onnodig geschaad door de eigenaresse. Dat stelt het Openbaar Ministerie (OM) vandaag na onderzoek.

In maart deed de vrouw aangifte naar aanleiding van het dood aantreffen van haar hond Rex. Ze beschuldigde de politie ervan dat pepperspray was gebruikt waardoor de herder zou zijn overleden. De politie was op zondag 17 maart rond 18.00 uur door een medewerker van een nabij gelegen bedrijf gebeld met de melding dat de hond al vanaf een uur of zes ’s avonds onafgebroken piepte en blafte terwijl het dier normaalgesproken alleen blafte als er iemand voorbij kwam.

Twintig minuten later waren agenten ter plekke. Ze onderzochten de situatie en constateerden volgens het OM behalve de piepende en blaffende hond geen bijzonderheden. Ze belden tevergeefs de eigenaar van het bedrijf, koppelden hun bevindingen terug aan de melder en verlieten het bedrijfsterrein aan de Elektraweg.

Op maandagochtend 18 maart werd de hond door de eigenaar dood aangetroffen en op donderdag 21 maart deed de eigenaar aangifte bij de politie. “De vrouw vertelde daarbij aan de politie dat zij een dierenarts opdracht had gegeven voor autopsie, dat er camerabeelden met geluid beschikbaar waren waarop te zien was dat de politie iets op de snuit van het dier spoot en dat de hond daarna niet meer te horen was. Dit werd door haar ook in de media gezegd. Hiervan bleek echter na onderzoek geen sprake”, aldus het OM.

“De aan de politie overhandigde camerabeelden waren van slechte kwaliteit en zonder geluid. Op de beelden is niet te zien dat de politie, noch iemand anders, pepperspray gebruikt. Wel is te zien dat de hond tweeëneenhalf uur na de controle door de politie rondloopt, in tegenstelling tot wat de aangeefster beweerde. Ook liet de vrouw geen autopsie doen en was de hond al vernietigd voor de aangifte. Daardoor kon geen onderzoek meer worden naar de doodsoorzaak van het dier”, zo meldt het OM vandaag.

Het Openbaar Ministerie concludeert nu dat de politieagenten niets te verwijten valt en dat de door de vrouw in de media gebrachte beschuldigingen de politie onnodig hebben geschaad.

Kees (4-10-2019 om 17:32)
Normaal blafte de hond als er iemand voorbij kwam lees ik en dat is normaal. Het gebeurt vaker dat honden dit doen. Echter nu piepte de hond en blafte hij. Gezien het feit dat de hond piepte was hij dus niet in orde en mogelijk ernstig ziek of al stervende. De eigenaresse was echter onbereikbaar en heeft haar hond gewoon dood laten gaan. De politie treft geen enkele blaam.
Marinus (2-10-2019 om 09:13)
Tis de crème de la crème van Middelburg die 3 van dit soort belachelijke reacties plaatsen over de politie. Ben je er bij geweest? Nee? Hou dan je ...
Jos (2-10-2019 om 08:31)
Tja, helaas een beetje dom van de eigenaars om geen sectie te laten verrichten op de overleden hond. Ik zou als baasje toch graag de doodsoorzaak willen weten en of het echt door het schijnen met een zaklamp in de ogen komt ( wat mij niet logisch klinkt of de hond moet epilepsie hebben gehad )
Ria (2-10-2019 om 08:21)
Kan die hond niet zo erg geblaft hebben omdat hij ziek was?
Pim (1-10-2019 om 22:17)
Toevallig fiets ik er elke dag langs en de hond doet nooit een vlieg kwaad. Maar als je de hond loopt te zieke bij zijn eigen terrein logisch dat het blaft en waakt. Deze organisatie steekt liever hun eigen mensen de hand boven het hoofd. Immers is het bijna onmogelijk om aangifte te doen tegen een agent.
Jan (1-10-2019 om 18:11)
En de politie schaad niet? Dan moeten ze niet zeiken bij politie ze doen niet anders ,het mes snijd aan 2 kanten bij deze organisatie ,ze zijn ook nooit eerlijk tegen mijn geweest en nog steeds niet