Politieacademie als oplossing personeelstekort

Toegevoegd: 18-12-2019, 18.18 uur
Politieacademie als oplossing personeelstekort
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Als het aan de Zeeuwse burgemeesters ligt, komt er op korte termijn een politieacademie in Zeeland en anders in de directe nabijheid van de provincie. Ze hebben minister Grapperhaus Justitie en Veiligheid daartoe opgeroepen vanwege het grote tekort aan politiecapaciteit in de provincie. De komende jaren neemt die capaciteit bovendien alleen maar af, zo verwacht districtschef Ronald Weydema van de politie.

Op dit moment bestaat de capaciteit van de Zeeuwse politie formeel uit zo'n 70 rechercheurs en 145 agenten per basisteam (Oosterscheldebekken, Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen). Daarnaast zijn ook nog zo'n twintig mensen in dienst die deel uitmaken van het flexteam. Die cijfers geven echter een vertekend beeld, zo zegt de politie. Operationeel zijn er in de basisteams namelijk geen 435 maar eerder 250 mensen actief. Het basisteam Walcheren zit daarbij volgens politiechef Weydema het krapst in zijn personele jasje.

Zeeland telt volgens Weydema ook zo'n 130 medewerkers die 55 jaar of ouder zijn. “Zij zijn daardoor niet altijd volledig inzetbaar. Sommige agenten kunnen bijvoorbeeld niet meer ingezet worden tijdens de nachtelijke horecadiensten. We voorzien natuurlijk ook dat deze mensen gaan uitstromen vanwege hun naderend pensioen en de instroom is nog onvoldoende”, zo legt de districtschef uit.

Academie
Op dit moment zijn er in de regio 100 studenten. Dat lijken er best veel, maar volgens de politie nog onvoldoende om te zorgen dat het korps weer op volle sterkte is. Wat volgens de politie kan helpen om voldoende nieuwe mensen aan te trekken, is het vestigen van een politieacademie in de provincie. Weydema pleitte hier al eerder voor, de Zeeuwse burgemeesters sluiten zich nu bij hem aan. Ze willen dat de minister ervoor zorgt dat Zeeland een politie-opleiding krijgt.

Een politieacademie in Zeeland zelf is volgens Weydema erg belangrijk. “Nu haken studenten uit Zeeland vaak af vanwege de grote afstand tot de huidige academies (Rotterdam, Eindhoven) en afgestudeerde politiemensen van buiten de provincie kiezen zelden voor Zeeland als werkgebied. We hebben bovendien ook te maken met concurrentie vanuit andere opleidingen”. Een opleidingsmogelijkheid in de buurt kan volgens Weydema enorm helpen en is bovendien een reële optie gezien het aantal nieuwe medewerkers dat nu maar ook de komende jaren nog nodig is.

Moord
De krapte binnen het politie-apparaat is sinds kort overigens ook nog verder toegenomen. “Naar aanleiding van de afschuwelijke moord op advocaat Derk Wiersum is het proces van bewaken en beveiligen landelijk geïntensiveerd. Voor de eenheid Zeeland-West-Brabant betekent dit dat enkele tientallen politiemensen vanuit de eenheid uit de operatie zijn gehaald voor het bewaken en beveiligen”, zo legt de Weydema uit.

Volgens de politie heeft de inzet een direct effect op de beschikbare politiecapaciteit in de regio maar blijft de continuïteit van de dienstverlening door de politie wel gewaarborgd. De politie blijft ook gewoon spoedmeldingen afhandelen. Daarbij moet volgens Weydema wel gezegd worden dat wijkagenten bijvoorbeeld ook zulke meldingen zullen oppakken en daardoor dus (een stuk) minder met hun wijken bezig kunnen zijn, alhoewel de Zeeuwse burgemeesters wel groot belang hechten aan de continuïteit hiervan.

Bureaus
Omdat in Zeeland de afgelopen jaren al verschillende politiebureaus zijn gesloten is het verder sluiten van bureaus volgens de districtschef en de Zeeuwse burgemeesters geen optie meer. Waar wel naar wordt gekeken is het inzetten van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) in plaats van agenten. Ook wordt gekeken of de politie-inzet bij evenementen niet kan worden teruggedrongen.

Voor de veiligheid tijdens de komende jaarwisseling heeft het capaciteitsprobleem volgens de politie overigens geen gevolgen. “We hebben geen grote feesten in de regio en zetten dus met name lokaal in. Natuurlijk weet je nooit precies wat er gaat gebeuren maar onze wijkagenten zijn druk bezig om hun buurten te monitoren. We kijken daarbij uiteraard ook naar 'hotspots' uit het verleden maar zien dat het daar ook steeds beter gaat. Er staat in ieder geval genoeg slagkracht paraat.”

@ lezer (20-12-2019 om 16:20)
Brugjaar? Je bedoelt de volwaardige MBO 2 of 3 opleiding VeVa? Dat is echt geen brugjaar ;)
lezer (19-12-2019 om 14:57)
@Ana dat is een brugjaar, een opleiding waarin je wordt klaargestoomd voor politie of defensie. Hier leer je vooral gesprekstechnieken, sporten en de basis wetskennis. Je begrijpt toch ook wel dat een Scalda geen officiele politietraining kan geven (schieten, vechten, autorijden etc), daar heb je een politieacademie voor nodig.
Boris (19-12-2019 om 12:40)
De beste en mooiste plek is op die kale vlakte waar nooit een marinierskazerne komt!,, Kan Vlissingen wat terugverdienen.!,
Ana Schorpion (18-12-2019 om 19:07)
Waarvoor hebben ze op Scala dan de opleiding "uniformberoepen"op niveau 2,3 en 4 ? Waarom stromen er daar niet meer lln door naar de politie ?
W.A. Buijs (18-12-2019 om 18:51)
er staat een opleidings centrum in vlissingen oost