Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
65 files van totaal 244 km

Nog genoeg te doen aan havenveiligheid

Toegevoegd: 19-12-2019, 08.18 uur
Nog genoeg te doen aan havenveiligheid
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Hoe kunnen de Zeeuwse havengebieden veiliger worden gemaakt? Dat wordt momenteel onderzocht door TNO. Alhoewel de voorlopige resultaten nog niet naar buiten worden gebracht is wel duidelijk dat er nog genoeg te doen valt en dat is ook zeker nodig, zo zegt gebiedsofficier Marco van Leeuwen van het Openbaar Ministerie (OM).


Milieudelicten, arbeidsuitbuiting, drugshandel: het zijn zomaar wat zaken die je als overheid liever niet ziet in het havengebied. Toch komen deze zaken ook in Zeeland voor. Vorige week nog werd een grote vangst van 1.200 kilo cocaïne ontdekt in de Vlissingse haven. TNO onderzoekt daarom welke barrières kunnen worden opgeworpen om criminaliteit verder terug te dringen. Aan het onderzoek werken onder meer de Douane, de Koninklijke Marechaussee, de politie, het Openbaar Ministerie en havenbedrijf North Sea Port mee. Ook wordt gesproken met bedrijven in zowel de havens in Vlissingen als Terneuzen en in Moerdijk.

Eind januari, begin februari zullen de uitkomsten van het onderzoek worden gepresenteerd aan de zogeheten havendriehoek. De eerste resultaten zijn echter al met deze driehoek gedeeld. Die kan deze nog niet delen maar duidelijk is wel dat er nog genoeg te doen is. “We moeten sowieso aan de bak en daar is ook urgentie bij. Het is een utopie dat we criminaliteit volledig kunnen weren uit de havens maar de Zeeuwse havens moeten niet bekend komen te staan als de havens waar alles kan en mag”, zo zegt Marco van Leeuwen van het OM.

Van Leeuwen: “We kijken natuurlijk ook naar wat andere havens doen. Antwerpen en Rotterdam zetten ook stappen en wij moeten natuurlijk ook zorgen dat onze havens veilig blijven. Alle deelnemende partijen voelen dat ook. Als TNO de definitieve resultaten deelt, dan zullen we prioriteiten bepalen en vertegenwoordigers aanwijzen die vanuit de verschillende organisaties aan de slag gaan met thema's als opsporing, fysieke veiligheid en informatiepositie.”

Aan de hand van het onderzoek, maar ook aan de hand van nieuwe technieken hoopt Van Leeuwen dat de veiligheid verder vergroot kan worden. “Capaciteit blijft namelijk altijd een probleem. Al komen er bijvoorbeeld vandaag twintig douaniers bij, dan nog kunnen we maar een heel klein deel van de binnenkomende containers controleren. We moeten dus vooral kijken naar hoe we controles, die nu met name worden gedaan aan de hand van risico-indicatoren, nog effectiever kunnen doen. We houden de (technische) ontwikkelingen op dit gebied dan ook goed in de gaten.”


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Cookie-instellingen beheren