Keurmerk Veilig Ondernemen voor Renesse

Toegevoegd: 14-01-2020, 20.06 uur
Keurmerk Veilig Ondernemen voor Renesse
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

RENESSE - Ondernemersvereniging ‘Ondernemend Renesse aan Zee’ heeft vanavond het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) gekregen. Eerder vandaag werd al een convenant ondertekend. Via het KVO-traject gaan ondernemers samen met politie, brandweer en gemeente aan de slag om te zorgen voor een schone, goed onderhouden en voorval veilige omgeving in hun winkelgebied.

De betrokken partijen hebben de afgelopen tijd in kaart gebracht wat er in Renesse in de toekomst nog beter zou kunnen en hoe daarin samen opgetrokken kan worden. Volgens de gemeente kwam naar voren dat het in Renesse eigenlijk heel goed gaat in vergelijking met andere winkelgebieden. “De percentages van criminaliteit en vandalisme zijn relatief laag en de kern heeft een hoog kwaliteitsniveau als het gaat om onderhoud en netheid”, aldus de gemeente.

Beter kan het nog wel als het gaat over voorlichting en preventie, bijvoorbeeld op het gebied van brandveiligheid en winkeldiefstal. “Ook verkeersaspecten zijn belangrijk, zoals goede bebording en het stallen van fietsen. In het KVO hebben partijen afspraken gemaakt om in de toekomst samen aan verbetering van dergelijke zaken te werken”, zo legt de gemeente uit.

Volgens de gemeente heeft onderzoek laten zien dat winkelgebieden die volgens de KVO-methodiek samenwerken, zowel subjectief als objectief veiliger worden. “In winkelgebieden en bedrijventerreinen met een KVO daalt de criminaliteit en stijgt het veiligheidsgevoel van ondernemers, medewerkers en klanten”, aldus Schouwen-Duiveland.

De ondernemersvereniging tekende eerder vandaag samen met de brandweer en de politie en burgemeester Gerard Rabelink een convenant dat de samenwerking voor drie jaar vastlegt. Ook het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), dat het traject begeleid, tekende mee. Wethouder Daniel Poppe van de gemeente Schouwen-Duiveland overhandigde vanavond op zijn beurt het keurmerk tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ondernemersvereniging.