Weerbericht:
Wisselend bewolkt en af en toe regen
Verkeersinformatie:
Geen files

Echtpaar voor duizenden euro's opgelicht

Toegevoegd: 12-02-2020, 18.12 uur
Echtpaar voor duizenden euro's opgelicht
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Het Cyberteam van politie Zeeland-West-Brabant onderzoekt een zaak van fraude waarbij een echtpaar in Zeeland ongeveer 10.000 euro is kwijtgeraakt. Het gaat om een vorm van oplichting waarbij iemand zich uitgaf voor een medewerker van een bank.


De slachtoffers werden afgelopen maandag gebeld door iemand die zich uitgaf voor een medewerker van de bank waarbij zij klant zijn. Het telefoontje kwam vertrouwelijk over, omdat de beller een telefoonnummer meezond bij zijn telefoontje dat ook daadwerkelijk van de klantenservice van de bank was. De ‘medewerker’ gaf aan dat hij het echtpaar belde omdat er een verdachte transactie zou worden gedaan van ongeveer drieduizend euro.

De slachtoffers vertelden de ‘medewerker’ dat dit geen overschrijving was waar zij toestemming voor hadden gegeven. Hierop kregen zij te horen dat hun rekening dan mogelijk gehackt zou zijn en de ‘medewerker’ gaf hen het advies om hun geld veilig op een speciale kluisrekening te zetten. Die kluisrekening zou gekoppeld zijn aan een andere bank dan de bank waar zij zelf klant waren. Toen het echtpaar aangaf dat ze dat wel vreemd vonden zei de ‘medewerker’ dat dit een nieuwe werkwijze was tussen verschillende banken.

Na het overmaken van het geld zouden de slachtoffers een code krijgen waarmee zij toegang zouden houden tot hun geld. Toen het geld was overgemaakt, in dit geval ongeveer tienduizend euro, en het tijd was om de code te verkrijgen, werd de verbinding verbroken.

De slachtoffers hebben meteen met hun bank gebeld. Die heeft navraag gedaan bij de andere bankinstantie, maar toen bleek dat het geld inmiddels spoorloos verdwenen was. Het echtpaar heeft toen meteen aangifte gedaan bij de politie.

De politie waarschuwt voor dergelijke telefoontjes. Het advies dat we geven is om altijd contact op te nemen met uw bank voor u in dergelijke praktijken meegaat. De bank doet namelijk nooit dergelijke voorstellen. Het kan wel voorkomen dat uw bank u belt als er een verdachte transactie te gebeuren staat. Dan deelt de bank mede dat uw rekening geblokkeerd wordt. Maar de bank vraagt u nooit om hier verder zelf handelingen in te verrichten en zéker niet om geld over te maken naar een kluisrekening. Wanneer dit u ook is overkomen doe dan aangifte bij de politie.


Locatie op de kaart

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
brom (13-2-2020 om 11:16)
Sorry... maar ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die daar in trappen. Zou de telefoon neerleggen en zelf naar de bank bellen ipv gelijk op een andere rekening al je geld te storten... en ja... ik ben ook een ouder iemand maar bij mij zou dit niet gebeuren. Je word zo vaak gewaarschuwd op internet, op tv enz.
Mar (13-2-2020 om 10:47)
Hoe vaak is hier voor al niet gewaarschuwd en toch trappen mensen er regelmatig in terwijl met even goed nadenken ........
Archaios (13-2-2020 om 10:00)
Hoe vaak moet het bankwezen nog waarschuwen voor zulke praktijken? We weten toch zo zachtjes aan allemaal dat de bank nooit om gegevens vraagt!! Ik heb een beetje het gevoel: eigen schuld dikke bult....
Wim (12-2-2020 om 18:54)
Wat een gemeen spelletje te spelen om op die manier 10,000 euro te stelen door over te schrijven op zijn bank nummer,het zal niet mee vallen maar laten we hopen dat dat vuile gemene ploertige lui gevonden worden en het bedrag dubbel laten terug storten stelletje onmensen