Medewerker ADRZ besmet met coronavirus

Toegevoegd: 09-03-2020, 10.05 uur - Update: 27-03-2020, 10.34 uur
Medewerker ADRZ besmet met coronavirus
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Bij een medewerker van het Admiraal De Ruyterziekenhuis (ADRZ) in Goes is het Coronavirus vastgesteld. Dat heeft het ziekenhuis vanochtend naar buiten gebracht. De GGD melft dat het gaat om een inwoonster van de gemeente Goes

Volgens het ziekenhuis is het virus vandaag definitief vastgesteld. "De medewerker is volgens de hiervoor geldende protocollen opgevangen en is in thuisisolatie. Adrz-medewerkers die in contact zijn gekomen met de medewerker, zijn direct op de hoogte gesteld en waar nodig zijn ook maatregelen genomen", zo legt het ziekenhuis uit. Inmiddels is ook een extern contactonderzoek in gang gezet door de GGD Zeeland. Hierna kan in kaart worden gebracht wanneer de medewerker precies besmet is geraakt en met wie deze contact heeft gehad.

Derk Alssema, loco-burgemeester in Goes: "We leven mee met de patiënt en haar familie, gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met haar. Zij heeft direct besloten om thuis te blijven toen zij afgelopen weekend klachten kreeg. Uit het contactonderzoek van de GGD blijkt dat dit geval momenteel geen gevolgen heeft voor het dagelijks leven van Goesenaren. Bij het contactonderzoek is aandacht voor het feit dat de vrouw twee kinderen heeft op De Zuidwesthoek, een basisschool in Goes."

Maatregelen
De situatie is volgens het ziekenhuis onder controle. "Dat betekent dat afspraken op de polikliniek in het ziekenhuis gewoon doorgaan. Wel is een aantal medewerkers vanmorgen preventief naar huis gegaan. We vragen begrip voor het feit dat daarom een aantal afspraken is afgezegd. Zodra deze medewerkers gescreend zijn, kunnen ze weer aan het werk. Veiligheid gaat boven alles. Patiënten van wie de afspraak is afgezegd, krijgen uiteraard nader bericht", zo zegt het ADRZ.

Wel roept het ziekenhuis mensen op die uit een risicogebied (China (inclusief Hong Kong en Macau), Singapore, Zuid-Korea en Iran en in Noord-Italië de provincies Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië) komen en die gezondheidsklachten hebben als verkoudheid, hoesten of koorts contact op te nemen met de huisarts voordat ze het ziekenhuis bezoeken.

Het ziekenhuis vraagt verder bezoekers die gezondheidsklachten hebben als verkoudheid, hoesten of koorts het ziekenhuis te vermijden. Daarnaast vraagt het ziekenhuis extra aandacht te hebben voor een goede hygiëne. "Overal in het ziekenhuis hangen posters om mensen te wijzen op een goede handhygiëne: handen wassen en desinfecteren en hoestdiscipline: hoesten in de elleboogplooi, hoesten en niezen met de hand voor de mond en het gebruik van papieren zakdoekjes", zo legt het ziekenhuis uit. Het RIVM adviseert overigens om niet met de hand voor de mond maar in de elleboog te hoesten.

Eerste patiënt
Vrijdag werd voor het eerst bij iemand in onze provincie het COVID19-virus vastgesteld: een vrouw uit Scharendijke bleek het virus te hebben opgelopen. “We blijven alert op mogelijke nieuwe besmettingen”, laat GGD Zeeland weten. "Mochten er nieuwe besmettingen gevonden worden, dan volgt isolatie van de patiënt, contactonderzoek en doorlopende monitoring van de patiënt en zijn/haar contacten. Door deze maatregelen verkleinen we de kans dat de ziekte zich in Zeeland verder kan verspreiden", aldus de GGD.

Vragen
Bij vragen over je gezondheid kun je terecht bij je eigen huisarts. Met algemene vragen over het coronavirus kun je bellen met 0800-1351 of de veel gestelde vragen en antwoorden raadplegen op de website van het RIVM. GGD Zeeland is voor vragen over het virus te bereiken via: 0113-249 480. Actuele reisinformatie vind je op de website van Nederlandwereldwijd.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Ja-Ja (16-3-2020 om 07:36)
Ik zou wel eens willen weten welke gezondheidsproblemen de overleden personen hadden voor dat ze het coronavirus kregen. Waren ze al erg zwak. En welke persoon word er direct geholpen. In oorlogstijd mag een soldaat van leger na een atoombom ook zelf uit maken wie geholpen word en wie niet,De ergste personen mag je dood laten gaan. De afweging lijkt op oorlogsomstandigheden. P.s Ik ben 74 jaar en dus bij de laat maar doodgaan groep.
Jannes (13-3-2020 om 14:50)
Weet Alles beter heeft een slechte kijk op de situatie. Natuurlijk geen aanleiding om in paniek te raken maar wel degelijk om je gezond verstand te gebruiken. Elk persoon die als gevolg van carona overlijdt is er een te veel. Dus hou je aan de adviezen en let op elkaar waar mogelijk
WeetAllesBeter (13-3-2020 om 09:25)
Wat een discussie voor een virus dat opgeblazen is door de media, duidelijk dat jullie nog steeds niet in staat zijn zelf te denken. Elk jaar gaan er meer mensen dood aan de zogenaamde gewone griep, (corona is ook een gewone griep) waarom dit zoveel aandacht krijgt... Geen idee.
Jose (10-3-2020 om 22:38)
Joop en Henny; kunnen jullie wel lezen???? er staat duidelijk locatie Goes.
Mar (10-3-2020 om 16:06)
@Schande Overdrijven is ook een kunst en die calimerohouding is wel erg zielig.
Schande (10-3-2020 om 11:59)
Er staat nog steeds niets op de RIVM site kaart dat er in Goes een geval is....Nu weten de zeeuwen dat wij niet mogen meetellen met de rest van het land maar dit is belachelijke nalatigheid, Schande !