1 file van totaal 3 km

Toegevoegd: 12-03-2020, 15.21 uur - Update: 27-03-2020, 10.34 uur
Coronavirus: Blijf thuis bij gezondheidsklachten
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Vanwege de uitbraak van het nieuwe Coronavirus COVID-19 heeft het kabinet diverse nieuwe maatregelen afgekondigd. Het is de bedoeling dat iedereen die ook maar iets van klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts heeft thuis blijft en sociale contacten mijdt.

Voor zorgpersoneel en personeel in vitale processen geldt dat medewerkers alleen thuis moet blijven als zij ook koorts hebben. Hen wordt gevraagd ook niet naar het buitenland te gaan. De regering roept ook bijeenkomsten met meer dan 100 aanwezige personen af te gelasten. Dat geldt ook voor publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden.

Voor hogere scholen en universiteiten geldt dat wordt geadviseerd grootschalige online hoorcolleges aan te bieden. Voor het basisonderwijs, het middelbaar onderwijs en het MBO geldt dat deze voorlopig niet worden gesloten. Dit vanwege het feit dat kinderen relatief milde klachten hebben en dat het voor grote problemen zou zorgen als ouders thuis zouden moeten blijven. "Sluiten draagt weinig bij aan het beperken van de verspreiding. Kinderen die verkouden zijn, moeten wel thuis blijven", zo laat de overheid weten.

Aanleiding
Aanleiding voor de maatregelen is volgens minister president Mark Rutte het feit dat er steeds meer besmettingen zijn waarbij de bron niet te herleiden is. Ook wordt vermoed dat er meer gevallen zijn dan waar nu zicht op is. Volgens het RIVM speelt ook de druk op de medische zorg, de GGD’s en de intensive cares in Noord-Brabant mee. De nieuwe maatregelen gelden overigens voor heel Nederland tot en met 31 maart, inclusief Noord-Brabant.

Vorige week vrijdag werd voor het eerst een Coronageval in Zeeland gemeld: een vrouw uit Scharendijke bleek besmet. Later werden besmettingen gemeld bij inwoners van Goes (2x), Heinkenszand en Serooskerke op Walcheren. Gisteren werden twee vrouwen uit Vlissingen en een vrouw uit Rilland aan dat rijtje toegevoegd. Vandaag bleek ook een man uit Kamperland besmet.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Niemand volgt maatregelen (12-3-2020 om 17:26)
Ik liep net door Goes maar ook daar gewoon mensen in de binnenstad die hoesten en buchelen alsof ze een longinfectie hebben. Een daarvan zijn echtgenoot zei er wat van maar die kon een grote bek krijgen van haar man, Winkelen gaat blijkbaar toch voor. Ook in de supermarkt staan ze dicht op je te dringen alsof het daar sneller van gaat ? niemand trekt zich een ene zier aan van die rutte en na al zijn gedrukte leugens vind ik het niet gek.