Nieuwe aanpak geweldsincidenten jongeren

Toegevoegd: 12-03-2020, 17.52 uur
Nieuwe aanpak geweldsincidenten jongeren
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - De politie en de burgemeesters van de dertien Zeeuwse gemeentes willen aan de slag om het aantal geweldsincidenten waarbij jongeren betrokken zijn terug te dringen. Daarin moeten ook de scholen een rol gaan spelen, zo zeggen de politie en de gemeenten.

Cijfers uit het verleden om een goede vergelijking uit te kunnen voeren, zijn er niet. Duidelijk is wel dat in de eerste twee maanden van dit jaar in onze provincie in totaal 56 geweldsincidenten plaatsvonden waarbij personen tot 21 jaar betrokken waren: 14 in de Oosterschelderegio, 20 op Walcheren en 22 in Zeeuws-Vlaanderen. Het ging om onder meer mishandelingen, straatroven en diefstallen met geweld.

Messen
Zowel landelijk als regionaal heeft de politie al eerder aangegeven te signaleren steeds vaker jongeren te zien die messen bij zich dragen. Bij een deel van de genoemde 56 delicten waren ook daadwerkelijk wapens in het spel, zo zegt districtschef Ronald Weydema van de politie. Zowel het aantal geweldsincidenten als het wapenbezit willen de gemeenten en de politie terugbrengen. Volgens Marco van Leeuwen, gebiedsofficier van het Openbaar Ministerie (OM) is daar een goede reden voor. Van Leeuwen: “Als je jezelf bewapent, is de kans statistisch groter dat je zelf slachtoffer wordt van wapengeweld.”

Harald Bergmann, burgemeester van Middelburg en voorzitter van het Zeeuwse districtscollege, wil intensiever contact met scholen zodat al voordat delicten plaatsvinden kan worden ingegrepen. Van Leeuwen valt hem bij: “Er zijn diverse factoren bekend die de kans vergroten dat iemand in de criminaliteit beland. Scholen hebben vaak zicht op die factoren. Bovendien worden problemen door scholen soms wel gesignaleerd, maar melden ze deze niet bij politie en justitie. Ondanks de privacyregels kan nog best veel informatie worden gedeeld. Het lijkt er echter op dat scholen uit angst voor een slechte naam of beoordeling niet altijd openheid van zaken geven.”

Hulpvraag
Volgens Bergmann kan betere informatiedeling zeker niet alle incidenten voorkomen maar hij is er wel van overtuigd dat scholen veel informatie hebben over leerlingen hebben die nuttig kan zijn om preventieve maatregelen te kunnen nemen. “School vormt een belangrijk aspect in het leven van jongeren. Eerst was het iedereen voor zich maar als we na een hulpvraag meteen gezamenlijk stappen kunnen zetten, dan hoeven we niet pas achteraf in actie te komen. Bovendien: Gaat het nu al zo slecht met je, dan wil je niet weten hoe de situatie er over 10 jaar uitziet.”

Op Walcheren worden binnenkort de eerste stappen gezet om samen met scholen en instanties als Jeugdzorg preventief aan de slag te gaan. Het is de bedoeling dat later ook in de Oosterschelderegio en in Zeeuws-Vlaanderen een intensievere samenwerking wordt opgestart. Ook volgt nog een campagne waarbij wapens vrijwillig kunnen worden ingeleverd.

Joris (14-3-2020 om 23:07)
De pakkans is minuscuul en de straffen zijn een lachertje. Agenten zie je niet op straat en rechters mogen alleen 'foei' zeggen en een aai over de bol geven. Makkelijk om dan scholen en privacywetgeving de schuld te geven. Scholen en privacywetgeving hebben de politie niet wegbezuinigd en de rechtsspraak niet tot een machteloze en nutteloze instantie gedegradeerd. Ik begrijp de goede bedoelingen van de heren en dames die bovenstaande aanpak voorstaan maar kan nu al garanderen dat het aantal geweldsincidenten toch hoger zal worden. Zolang minderjarigen niet keihard worden aangepakt veranderd er niets. En Jeugdzorg hoort hier niet bij, die is voor kinderen die hulp nodig hebben, niet voor gewelddadige criminelen.
willem (14-3-2020 om 17:26)
echte zeeuw: ja--als het aan mij lag, de gummie stok. heb er zelf ooit eens een mep mee gehad en DAT voel je. maar je mag van de doorgeslagen overheid niet meer slaan, want dan kwets je het kinder zieltje. slap gel*l: een harde hand werk 100 x beter dan slappe halt strafjes. politie moet de vrijheid krijgen om dat te doen. ik hen vroeger straf gekregen dat er niet om loog EN verdiend was. en mijn zieltje heeft er niet onder geleden--mijn lichaam wel.
willem (14-3-2020 om 10:52)
waarom moeten scholen er bij helpen. leraren zijn er om les te geven. ouders zijn er voor het opvoeden. en daar schort het aan. pa en ma beiden werken en dus de kinderen zonder toezicht. bij bepaalde allochtonen mogen de jongens alles en de meiden niet en is er geen sprake van ouderlijk toezicht. doe DAAR eens iets aan en schuif het niet af op leraren. ouders zijn in eerste instantie verantwoordelijk.
Pollewops (13-3-2020 om 18:58)
“Als je jezelf bewapent, is de kans statistisch groter dat je zelf slachtoffer wordt van wapengeweld.” Da's grote onzin. Degene die de bewapende aanvalt is zelf bewapend. Ook onbewapende mensen worden slachtoffer door bewapende mensen. Bewapende mensen zorgen voor slachtoffers, gewapend en ongewapend.
will (13-3-2020 om 16:28)
breng ze naar de mariniers voor een harde aanpak
Mar (13-3-2020 om 14:36)
Je mag toch hopen dat de meeste Zeeuwen, in tegenstelling tot de zgn echte Zeeuw, iets genuanceerder denken .