Twee Coronapatiënten in ziekenhuis De Honte

Toegevoegd: 13-03-2020, 13.44 uur - Update: 27-03-2020, 10.34 uur
Twee Coronapatiënten in ziekenhuis De Honte
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

TERNEUZEN - Twee Zeeuws-Vlaamse patiënten in het ZorgSaam-ziekenhuis in Terneuzen blijken het Coronavirus te hebben. Dat meldt het ziekenhuis, dat overigens gewoon open blijft. Volgens de GGD Zeeland is er ook in Rilland een nieuwe besmetting. Alle drie de patiënten zijn man. Het totaal staat nu op 12.

ZorgSaam zegt dat de twee patiënten in ziekenhuis De Honte al sinds hun opname in isolatieverpleging liggen en dat ze naast het Coronavirus ook een andere aandoening hebben. Het gaat om inwoners van Aardenburg en Sas van Gent. "De getroffen patiënten krijgen uiteraard zorgvuldige en goede zorg, net als alle andere patiënten in het ziekenhuis. Er zijn nog geen besmettingen bij medewerkers of andere patiënten geconstateerd. Er wordt wel extra getest", zo vertelt het ziekenhuis.

De GGD Zeeland laat weten dat de twee personen in het ziekenhuis het naar omstandigheden goed maken en laat weten een contactonderzoek uit te voeren om in kaart te brengen met wie de Zeeuws-Vlamingen contact hebben gehad. De man uit Rilland zat op advies van GGD Zeeland al in thuisisolatie. Het gaat namelijk om de partner van de vrouw waarbij eerder deze week al het Coronavirus werd vastgesteld.

Maatregelen aangescherpt
Ziekenhuis De Honte blijft gewoon open en afspraken gaan door. Wel zijn de maatregelen aangescherpt. Bezoekers, patiënten, vrijwilligers, leveranciers die verkouden zijn, hoesten of keelpijn hebben of zich koortsig voelen, zijn even niet welkom. Verder geldt een maximum van 1 bezoeker per patiënt en alleen nog tussen 19.00 en 20.00 uur.

"Voor de polispreekuren geldt dat de patiënt bij voorkeur alleen komt, tenzij er begeleiding nodig is. Bij een afspraak voor een kind kan 1 ouder begeleiden, geen andere kinderen meenemen. Als u koorts en/of verkoudheidsklachten heeft, wordt u verzocht niet naar de poli te komen en telefonisch te overleggen met de poli en/of uw dokter. Als het polibezoek niet zeer dringend is, kan de arts telefonisch met u overleggen", aldus ZorgSaam.

Protocol
Om de verspreiding van Corona tegen te gaan, heeft ZorgSaam een protocol opgesteld. "Alle patiënten met koorts en luchtwegklachten plaatsen wij bij opname op een 1-persoonskamer. Medewerkers die in contact komen met deze patiënten dragen -  zoals gebruikelijk - beschermde kleding en nemen extra hygiënemaatregelen. Dit om zichzelf te beschermen en eventuele verspreiding te voorkomen. Mocht het nodig zijn, dan is ZorgSaam klaar om direct op te schalen. We hebben speciale isolatiekamers beschikbaar. Dit zijn kamers met een toegangssluis waarin we verdergaande vormen van isolatie kunnen toepassen", zo legt het ziekenhuis uit. Op de website van ZorgSaam zijn overigens enkele veelgestelde vragen over de nieuwe situatie te vinden.

Gevolgen
Gisteren werden door de Rijksoverheid nieuwe maatregelen afgekondigd om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Het gaat onder meer om het verbod op activiteiten waarbij meer dan 100 mensen in één ruimte zijn en het dringende advies niet naar school of werk te komen als je ook maar iets van gezondheidsklachten als neusverkoudheid, hoest of koorts hebt. Diverse sportclubs hebben hierop hun wedstrijden en trainingen afgelast.

Ook op Zeeuwse scholen zijn de gevolgen merkbaar alhoewel die (grotendeels) nog wel gewoon open zijn. Docenten met klachten moeten immers ook thuisblijven en kinderen met klachten moeten ook thuis gehouden worden. In winkels is merkbaar dat klanten extra voorraad inslaan van houdbare producten als pasta's, afbakbroodjes en melk. Ook zijn schappen met toiletpapier, keukenrollen, tissues en zeep vaak grotendeels leeg. Handgels zijn vrijwel nergens meer te krijgen.

GRIP 4
Om de situatie in Zeeland te coördineren heeft de Veiligheidsregio overigens GRIP 4 (Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure) afgekondigd. Dit gebeurt bij een incident de grenzen van een gemeente, veiligheidsregio of provincie overschrijdt.  Er is een Regionaal Beleids Team (RBT) gevormd dat de situatie in de gaten houdt en waar nodig acties uitzet.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Markus Gulagius (13-3-2020 om 15:29)
ja ja komt nu toch wel dichtbij
john (13-3-2020 om 14:14)
Oorzaak CARNAVAL ??????