'Alle scholen in ons land vanaf morgen dicht'

Toegevoegd: 15-03-2020, 16.39 uur - Update: 27-03-2020, 10.34 uur
'Alle scholen in ons land vanaf morgen dicht'
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Alle scholen in Nederland gaan vanaf morgen dicht. Ook de horeca, de kinderopvangcentra en sportclubs moeten dicht blijven. Dat meldt de NOS op basis van bronnen rondom het kabinet. Om 17.30 uur volgt een persconferentie.

Over het al dan niet sluiten van scholen was de afgelopen dagen al veel te doen. Donderdag werd iedereen met klachten als neusverkoudheid, hoest, keelpijn of koorts geadviseerd thuis te blijven en sociale contacten te mijden tenzij zij een vitaal beroep uitoefenden bij bijvoorbeeld de politie, de brandweer of in de zorg.

Na de oproep van het kabinet besloten met name hoge scholen en universiteiten uit eigen beweging (grotendeels) te sluiten. Dat gebeurde mede omdat ook werd opgeroepen om niet langer bijeenkomsten te organiseren waarbij meer dan 100 personen aanwezig waren. Bij veel basisscholen en kinderopvangcentra resulteerden de oproepen erin dat kinderen naar huis werden gestuurd als ze klachten hadden of kregen.

Gisteren stelde de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) een noodverordening in om ervoor te zorgen dat de aangegeven van grens van 100 personen bij evenementen en activiteiten te kunnen afdwingen en waar nodig strafrechtelijk te kunnen ingrijpen. In Zeeuws-Vlaanderen werden acties ondernomen om de toeloop van Belgische dagjesmensen tegen te gaan. In België waren namelijk horeca en winkels al gesloten met als gevolg dat Vlamingen naar Zeeland reisden.

GezondheidGezondheid

Positieve tests
Het aantal personen waarbij in Zeeland middels laboratoriumonderzoek het Coronavirus COVID-19 is vastgesteld, ligt momenteel overigens op 19. Over het hele land gaat het om in totaal 1.135 positieve tests. Er zijn in totaal 20 personen gestorven aan de ziekte. In totaal zijn 162 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis.

Op 6 maart was een vrouw uit Scharendijke de eerste Zeeuw waarbij het virus werd vastgesteld. Een overzicht van de patiënten en hun toestand (thuisisolatie of ziekenhuisopname) die na de test werd gemeld door de GGD Zeeland:
- 6 maart: Een vrouw uit Scharendijke (thuis)
- 9 maart: Een vrouw uit de gemeente Goes (thuis)
- 10 maart: Inwoners van Serooskerke (W) (thuis), Goes (thuis) en Heinkenszand (thuis)
- 11 maart: Twee vrouwen uit Vlissingen, een vrouw uit Rilland (allen thuis)
- 12 maart: Een man uit Kamperland (thuis)
- 13 maart: Inwoner van Aardenburg (opname), Rilland en Sas van Gent (opname)
- 14 maart: Inwoners van Oostburg (thuis) en Oud-Vossemeer (opname)
- 15 maart: Inwoners van 's-Heerenhoek (thuis), Middelburg, Rilland, Vlissingen en Wemeldinge (alle vier opname)

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

jan (15-3-2020 om 17:19)