Scholen drie weken dicht, horeca sluit nu

Toegevoegd: 15-03-2020, 17.26 uur - Update: 27-03-2020, 10.35 uur
Scholen drie weken dicht, horeca sluit nu
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Alle scholen in Nederland gaan vanaf morgen dicht. Eet- en drinkgelegenheden moesten uiterlijk om 18.00 uur vandaag dicht. Dat heeft het kabinet zojuist bevestigd nadat dit nieuws eerder al uitlekte via de NOS en RTL Nieuws.

Volgens minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) lukt het veel scholen niet om deze open te houden. Veel leerkrachten zijn immers thuis omdat zij gezondheidsklachten hebben. Dit heeft ook gevolgen voor de veiligheid. De scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo en de kinderopvangcentra gaan daarom voor drie weken dicht. Docenten gaan onderwijs op afstand organiseren voor kinderen die thuis zitten, met prioriteit voor eindexamenleerlingen in het voortgezet onderwijs en het mbo.

Kinderen van mensen die in de zogeheten vitale sector werken, worden waar nodig wel opgevangen. Het gaat dan om onder meer brandweerlieden, politiemensen en zorgmedewerkers maar ook om onder meer journalisten, boeren en mensen die werken in de supermarkten en distributiecentra hiervan. De eerder ingestelde maatregelen voor hoge scholen en universiteiten worden verlengd.

GezondheidGezondheid

De nieuwe reeks maatregelen zijn voor nu ingesteld tot en met maandag 6 april maar kunnen uiteraard verlengd worden als dat nodig is. Eén van de redenen dat niet direct na de eerste reeks Coronabesmettingen vergaande maatregelen werden ingesteld was dat, wanneer deze éénmaal ingesteld zouden zijn, ze niet eenvoudig terug te draaien zouden zijn. Ze zouden dan voor lange tijd van kracht moeten blijven met alle gevolgen van dien. Het kabinet heeft nu echter toch de noodzaak gezien om de eerdere reeks adviezen uit te breiden met harde maatregelen. Het kabinet roept overigens tegelijkertijd ook op om minstens anderhalve meter afstand tot elkaar (ook in supermarkten) te bewaren en niet te gaan hamsteren.

Horeca
Alle eet- en drinkgelegenheden gaan vanaf 18.00 uur dicht tot en met maandag 6 april. Hotels blijven open en restaurants mogen wel afhaal- en bezorgdiensten aanbieden. De sluiting geldt wel ook voor sport- en fitnessclubs, seksclubs, coffeeshops en sauna's. Reden voor deze maatregel is onder meer dan de afgelopen dagen zichtbaar werd dat mensen uit België naar onder meer Zeeuws-Vlaanderen trokken om daar naar de café's te gaan omdat die in eigen land gesloten waren. Inwoners van Noord-Brabant trokken ook verder weg om alsnog op stap te gaan.

Het kabinet neemt verschillende maatregelen om ondernemers die in de problemen dreigen te komen, te helpen. Zo is er de regeling werktijdverkorting, kan de belastingdienst uitstel van betaling verlenen en verruimt EZK de borgstelling midden- en kleinbedrijf. Ondernemers in bijvoorbeeld de horeca of reisbranche die last ondervinden omdat klanten thuisblijven of de zaak tijdelijk dicht moet, kunnen daardoor makkelijker geld lenen.

Minister-president Mark Rutte geeft maandag om 19.00 uur een toespraak die live wordt uitgezonden door de NOS en RTL Nieuws.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.