VRZ: 'Zorg voor jezelf en voor elkaar'

Toegevoegd: 15-03-2020, 22.21 uur
VRZ: 'Zorg voor jezelf en voor elkaar'
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Zorg voor jezelf en voor elkaar. Dat is de boodschap die de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) vanavond uitdraagt nadat aan het einde van de middag nieuwe vergaande maatregelen werden aangekondigd om de Coronacrisis het hoofd te bieden.

Het kabinet maakte vanmiddag bekend dat scholen, kinderopvangcentra, eet- en drinkgelegenheden, sport- en fitnessclubs, sauna’s, sexclubs en coffeeshops tot en met maandag 6 april gesloten moeten blijven. Jan Lonink, voorzitter van de VRZ reageerde eerder al dat deze maatregelen de enige manier waren om de pandemie zo kort mogelijk te laten duren.

Nu roept de Veiligheidsregio op om ook te blijven denken aan buren, ouderen en anderen die hulp kunnen gebruiken: “Houd afstand, wees alert en kijk hoe je anderen kunt helpen en steunen. Denk aan alleenstaanden en kwetsbaren”. De Veiligheidsregio benadrukt wel dat ook bij hulp aan anderen onnodig contact vermeden moet worden. “Zet boodschappen bijvoorbeeld voor de deur en communiceer via de telefoon of digitaal”, zo adviseert de organisatie.

Voor de VRZ is overigens nog steeds GRIP 4 van kracht. De Veiligheidsregio volgt de ontwikkelingen op de voet en laat weten te werken aan een effectieve uitvoering van de maatregelen. “Dit betekent onder andere dat we maandag overleg hebben met alle Veiligheidsregio’s en de minister Justitie & Veiligheid. We hebben morgen onder andere ook contact met de toeristische sector in Zeeland. We verwachten dat maandag weer aanvullende informatie kunnen geven die meer duidelijkheid geven over de maatregelen in Zeeland”, aldus een woordvoerder.

Positieve tests
Het aantal personen waarbij in Zeeland middels laboratoriumonderzoek het Coronavirus COVID-19 is vastgesteld, ligt momenteel overigens op 19. Over het hele land gaat het om in totaal 1.135 positieve tests. Er zijn in totaal 20 personen gestorven aan de ziekte. In totaal zijn 162 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis. Klik hier voor een overzicht met Zeeuwse besmettingen.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Mar (16-3-2020 om 18:25)
Q Jaap Wat een onzinnige reactie. Alle horevca is gesloten, ook Duitsers, Belgen en Brabanders weten wat de gevolgen van drukke plaatsen en sociale contacten kunnen zijjn. dius ik denk dat ze massaal wegblijven. En vwb je friustraties over geldzuchtige ......tja. NB Ook al gedacht aan de medewerkers die op straaat komen te staan als e.e.a. lang duurt ?
Jaap (16-3-2020 om 10:52)
Allemaal prima maatregelen om het virus z.s.m. te stoppen, maar over een paar weken begint de Paasvakantie en een paar maanden later de zomervakantie en dan loopt de provincie helaas weer vol met veel te grote aantallen toeristen uit, jawel, Duitsland, België en Brabant, precies die plaatsen waar het virus het ergst is. De grote vraag is: gaat de Veiligheidsregio en de Provincie dan ook hun verantwoordelijkheid nemen om de toeristenstroom in te dammen. Eerlijk gezegd denk ik dan dat er weinig daadkracht is want als het om de euro’s gaat staat dan weer de hele toeristische sector op zijn achterste benen met zijn overmaat aan parken, hotels en andere shit, te danken aan geldzuchtige projectontwikkelaars, provincie en gemeenten.
Joris (16-3-2020 om 09:20)
Neemt de VRZ ook maatregelen tegen hamsteraars? Dit egoïstische diersoort begrijpt het woord 'samenleving' niet en mag van mij in een heropvoedingskamp op water en brood. In tijden van crisis winkels leeg roven zou zeer zwaar bestraft mogen worden.