North Sea Ports: Lever beschermingsmateriaal in

Toegevoegd: 19-03-2020, 13.36 uur - Update: 27-03-2020, 10.41 uur
North Sea Ports: Lever beschermingsmateriaal in
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

NIEUWDORP - Het havenbedrijf North Sea Port en de werkgeversorganisaties Voka Oost-Vlaanderen en PORTIZ roepen bedrijven in de haven op om mondmaskers en ander beschermingsmateriaal dat gemist kan worden af leveren bij artsen en andere hulpverleners. Dow Benelux heeft inmiddels 1.500 mondkapjes gedoneerd.

Volgens North Sea Ports draaien heel wat bedrijven in het grensoverschrijdende havengebied op een lager pitje als gevolg van de maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. “Veel bedrijven beschikken over voorraden mondmaskers maar mogelijk ook over andere middelen die op dit moment letterlijk van levensbelang zijn”, zo legt een woordvoerder uit.

Zowel in het Zeeuwse als in het Vlaamse deel van het havengebied van North Sea Port is er telkens één inzamelpunt. “De hulpverleners waken erover dat de juiste maskers en middelen worden verdeeld onder de ziekenhuizen, huisartsen en hulpverleners. Als bedrijven duidelijk op de pakketten vermelden wat erin zit, kan dit nog vlotter verlopen”, zo zegt North Sea Ports.

Specifiek wordt gezocht naar FFP2 maskers (EN 149-2001, of maskers van het type N95 (USA) of KN95 (China)), FFP3 maskers, beschermpakken (beschermende overall - Coverall - protective clothing), veiligheidsbrillen, overschorten (non-woven materiaal in kunststof (100% polypropyleen) vezels) en plastic halterschorten (“slagersschorten”).

Ook wordt gezocht naar hygiënische handalcohol (alcogel): bij voorkeur in kant en klare verpakking voor onmiddellijk gebruik. North Sea Ports roept ook op om handzeep in te leveren, bij voorkeur in kant en klare verpakking voor onmiddellijk gebruik. Tot slot worden ook chirurgische mondmaskers type IIR (EN14683) ingezameld.

Inleveren kan bij de Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg (GHOR). Deze is 24 uur per dag te bereiken via 0118-421292. Inleveren kan van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur bij de brandweerkazerne in Nieuwdorp aan de Hertenweg 65 in Nieuwdorp.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

bram goeree (20-3-2020 om 11:43)
voorlopig is niet bewezen dat er een land of regering verantwoordelijk is voor dit virus .wel vind ik ook dat de afgelopen regeringen veel te veel op de zorg en andere beroepen bezuinigd heeft .maar hopen dat er weer snel voldoende beschermingsmiddelen zijn voor de mensen die dag en nacht klaar staan om zieken zo goed mogelijk te helpen .dus een mooie actie van die bedrijven .ieder beetje helpt .
Henk Hopjes (20-3-2020 om 09:22)
@dank u VVD: ga toch lekker op Facebook huilebalken. Mensen doen hun best.
een inwoner (19-3-2020 om 19:36)
ik ben het helemaal eens met vorige schryver .bizar
dank u VVD (19-3-2020 om 18:24)
en met dank aan minister bruins van de VVD die dus niets geregeld heeft.