Oudere met Coronavirus overleden

Toegevoegd: 20-03-2020, 13.50 uur - Update: 27-03-2020, 10.41 uur
Oudere met Coronavirus overleden
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Een bewoner van een zorginstelling in de gemeente Tholen die besmet was met het Coronavirus, is overleden. Twee andere bewoners en drie zorgmedewerkers zijn ook besmet met het virus. Dat heeft zorginstelling SVRZ bekend gemaakt.

Volgens SVRZ, die de besmettingen namens de Zeeuwse zorginstellingen naar buiten heeft gebracht, is de bewoner donderdagavond overleden. Of de persoon ook daadwerkelijk aan het virus is overleden, is niet duidelijk. De bewoner zou namelijk al langer in een slechte gezondheidstoestand hebben verkeerd. Wel was de besmetting bevestigd middels laboratoriumonderzoek.

Van de besmette cliënten wonen er twee bij SVRZ en één bij Ter Weel. Waar de besmette personen precies wonen en werken, wordt vanuit privacy-oogpunt en om onrust te voorkomen echter niet bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat de persoon die is overleden uit de gemeente Tholen komt. De gemeente heeft dat namelijk naar buiten gebracht.

Burgemeester Ger van de Velde- de Wilde (gemeente Tholen): “Vandaag heb ik het droevige bericht ontvangen dat een inwoner van onze gemeente is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Het gaat om het eerste dodelijke slachtoffer binnen onze gemeentegrenzen. Ik wens de nabestaanden en betrokkenen heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Ik doe nogmaals de oproep aan alle inwoners om te zien naar elkaar en vooral onze kwetsbare inwoners niet uit het oog te verliezen. Volg de opgelegde maatregelen en adviezen op, wees alert op uw gezondheid. Niet alleen voor uzelf maar ook voor anderen. Samen staan we sterk.”

Geïsoleerd
Afhankelijk van de situatie is bij de drie cliënten de woning dan wel de volledige afdeling geïsoleerd. De medewerkers en medecliënten die in contact zijn gekomen met deze cliënten, zijn direct op de hoogte gesteld en waar nodig zijn maatregelen genomen. Ook de familie van de betreffende cliënten als ook de familieleden van mede-cliënten zijn op de hoogte gebracht, zo zegt SVRZ.

Van de drie medewerkers die positief zijn getest op het Coronavirus, zijn er twee in thuisisolatie. De derde is alweer terug aan het werk. "Deze laatstgenoemde is namelijk al een aantal dagen klachtenvrij", zo legt SVRZ uit. "Medewerkers en cliënten die in contact zijn gekomen met de betreffende medewerkers, zijn direct op de hoogte gesteld en waar nodig zijn ook maatregelen genomen', zo zegt de zorginstelling.

Gesloten
Gisteravond maakte het kabinet bekend dat verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen in de ouderenzorg vanaf vandaag gesloten zouden worden voor bezoekers. Op die manier wil de Rijksoverheid de kwetsbare mensen die hier wonen zo veel mogelijk beschermen tegen het COVID-19-virus. "Het beperken van bezoek is zeer ingrijpend voor de cliënten, hun familie, naasten en voor de zorgmedewerkers. Maar we begrijpen dat het noodzakelijk is om in deze crisis de levens van de meest kwetsbare ouderen in onze woningen te beschermen", zo zegt SVRZ.

"Wij zullen andere manieren van contact stimuleren. Zo is telefonisch contact gelukkig nog steeds mogelijk. Daarnaast gaan we proberen meer mogelijkheden te creëren met behulp van ICT om cliënten contact te laten hebben met hun naasten. Voor het welzijn van onze cliënten is het erg belangrijk dat zij wel in contact kunnen blijven met hun familie en andere naasten."

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Respiratory Deficit (20-3-2020 om 15:48)
Het had toch leuk geweest dat die VVD Bruins mondkapjes had geregeld zoals die beloofd had. Maar ja, die is nu weg, weer dagen uitstel..en nog steeds geen mondkapjes.. :*( condoleances aan de nabestaanden.