Forse toename aantal Zeeuwse Coronapatiënten

Toegevoegd: 20-03-2020, 15.46 uur - Update: 27-03-2020, 10.41 uur
Forse toename aantal Zeeuwse Coronapatiënten
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Het aantal Zeeuwse patiënten met het Coronavirus loopt hard op. Vandaag werden 13 nieuwe besmettingen bevestigd. Nog niet eerder werden zoveel mensen op één dag ‘positief’ getest. Eén persoon, een oudere inwoner van de gemeente Tholen, is overleden.

De personen waarbij nu middels laboratoriumonderzoek het virus is vastgesteld komen uit Aardenburg, Grijpskerke, Middelburg, Poortvliet, Sint-Annaland, Tholen, Veere, Vlissingen, Zierikzee en Zuiddorpe. De afgelopen dagen werden door de GGD Zeeland telkens nieuwe besmettingen gemeld maar dat waren er nooit meer dan zes op een dag.

In totaal is nu bij 50 Zeeuwen het Coronavirus vastgesteld middels laboratoriumonderzoek, zo meldt de GGD Zeeland. Het werkelijke aantal besmettingen met COVID-19 zal overigens nog hoger liggen want niet iedereen met een mogelijke besmetting wordt immers meer getest.

Het testbeleid van het RIVM is eerder deze week aangepast om vooral kwetsbare mensen beter te kunnen vinden en op tijd te kunnen behandelen. Onder de groep kwetsbare mensen vallen: mensen van 70 jaar en ouder en mensen met onderliggend lijden. De (huis)arts bepaalt of iemand met klachten getest moet worden. Personen die niet getest worden maar meer dan 38 graden koorts hebben en hoesten en benauwd zijn moeten thuisblijven, totdat ze 24 uur klachtenvrij zijn.

Op dit moment zijn er 3 patiënten met het coronavirus in het ZorgSaam-ziekenhuis in Terneuzen. Zij liggen op de Intensive Care (IC). Hoeveel besmette personen in het ziekenhuis in Admiraal De Ruyterziekenhuis (ADRZ) in Goes liggen, is niet naar buiten gebracht.

GezondheidGezondheid

Overleden
Zorgorganisatie SVRZ meldde eerder vandaag al dat gisteravond één oudere is overleden die besmet was met het virus. Het gaat om een inwoner van de gemeente Tholen. Of de persoon ook is overleden aan het virus, is niet duidelijk omdat de persoon in kwestie al langere tijd in een slechte gezondheidstoestand verkeerde.

Burgemeester Ger van de Velde- de Wilde (gemeente Tholen): “Vandaag heb ik het droevige bericht ontvangen dat een inwoner van onze gemeente is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Het gaat om het eerste dodelijke slachtoffer binnen onze gemeentegrenzen. Ik wens de nabestaanden en betrokkenen heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Ik doe nogmaals de oproep aan alle inwoners om te zien naar elkaar en vooral onze kwetsbare inwoners niet uit het oog te verliezen. Volg de opgelegde maatregelen en adviezen op, wees alert op uw gezondheid. Niet alleen voor uzelf maar ook voor anderen. Samen staan we sterk.”

Toeristen
Inmiddels roept de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) toeristen op om niet naar onze provincie af te reizen. Eerder deze week stuurde de VRZ al een brief naar landelijke crisiscentrum met het verzoek om snel maatregelen te treffen om een grote toestroom van toeristen en zo een verdere verspreiding van het COVID-19-virus te voorkomen.

Kaart Coronabesmettingen Zeeland
Hieronder de bijgewerkte kaart met bevestigde Coronabesmettingen (klik op de plaatsen voor het aantal per plaats). In totaal zijn door de GGD Zeeland 50 besmettingen bekendgemaakt. Van drie personen is de woonplaats echter niet gemeld. Deze zijn dus niet in onderstaande kaart opgenomen.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

john (20-3-2020 om 19:25)
"Personen die niet getest worden maar meer dan 38 graden koorts hebben en hoesten en benauwd zijn moeten thuisblijven, totdat ze 24 uur klachtenvrij zijn." sorry wat? Dus je hebt alle aanwijzingen van een zware infectie door corona maar je moet het thuis uitzitten?
Rien. (20-3-2020 om 18:32)
Zal ik eens wat vertellen? Ik ben vanmiddag bij het Kruidvat in Nieuwerkerk tegen een Duitser opgebotst die niet uitkeek, hij liep met 2 treetjes bier in een klein groepje en ik kon op zoek naar een andere winkel voor Paracetamol die daar op was. Dus voor mijn part schoppen ze die het land allemaal uit. Goed zo Belgie maar hou dan ook je eigen landgenoten binnensgrens.
duinkonijn (20-3-2020 om 17:42)
Van de 13 personen op 10 plaatsen zijn geen aantallen zijn genoemd. Er ontbreken er dus 3 van de 50 op het kaartje. Beterschap voor de betrokkenen en sterkte ook voor de nabestaanden van de overledene.
Moeder (20-3-2020 om 15:57)
Dacht dat er niet meer getest werd? Beterschap voor iedereen en sterkte voor de nabestaanden vd overledene..
the Watchers (20-3-2020 om 15:51)
Het was te verwachten met die influx van brabanders, belgen, duitsers uit zwaar besmette gebieden. Maar ja, men kiest hier voor wat prut winst voor de toeristensector die het toch niet gaat overleven. Ik vind het maar zware offers voor dat geschraap en het einde is nog niet eens in zicht.