1 file van totaal 3 km

Toegevoegd: 24-03-2020, 15.22 uur - Update: 27-03-2020, 10.45 uur
Drie nieuwe Zeeuwse sterfgevallen Coronavirus
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Nog eens drie Zeeuwse Coronapatiënten zijn sinds gisteren overleden. Daarmee komt het totaal aan Zeeuwse sterfgevallen op vijf. Het aantal nieuwe Coropatiënten is met tien gestegen, zo meldt de GGD Zeeland.

Het totaal aantal besmettingen in onze provincie is opgelopen tot 73. Laboratoriumonderzoek heeft nu bij inwoners van Geersdijk, Goes, Heinkenszand, Sint-Annaland, Terneuzen (4x), Tholen en Zierikzee aangetoond het COVID-19-virus hebben. Op dit moment zijn er vier patiënten met het Coronavirus in het ziekenhuis in Terneuzen. Twee daarvan liggen op de Intensive Care (IC). Het aantal Coronapatiënten in het ziekenhuis in Goes is niet bekend.

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt volgens de GGD Zeeland hoger dan het aantal van 73 dat hierboven genoemd wordt. "Dit komt doordat niet iedereen met een mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners. Het testbeleid is aangepast om vooral kwetsbare mensen beter te kunnen vinden en op tijd te kunnen behandelen", zo legt de GGD uit.

Verloop
In Nederland werd het virus op 27 februari voor het eerst vastgesteld bij een inwoner van het Brabantse Loon op Zand. In Zeeland werd op 6 maart een eerste besmetting gemeld. Op 9 maart riep premier Rutte iedereen op om geen handen meer te schudden. Enkele dagen later, op 12 maart, werd iedereen met klachten als verkoudheid, keelpijn, hoesten en koorts aangeraden thuis te blijven en sociale contacten te mijden. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) kondigde op 14 maart een eerste noodverordening af om ervoor te zorgen dat niet langer groepen van meer dan 100 personen bij elkaar zouden komen.

Een paar dagen later, op 15 maart, was het aantal patiënten in ons land opgelopen naar 1.135. Acht van hen waren toen reeds overleden. In Zeeland lag het aantal bevestigde besmettingen inmiddels op 19. Het kabinet nam ingrijpende maatregelen: drink- en eetgelegenheden moesten binnen een half uur de deuren sluiten en kinderopvangcentra en scholen zouden de dag erop niet meer opengaan. Hierop maakte de VRZ een nieuwe versie van de noodverordening.

GezondheidGezondheid

Tests
De laatstgenoemde maatregelen zijn nu een week geleden ingevoerd. In Zeeland zijn inmiddels 63 besmettingen vastgesteld, twee personen zijn hier overleden. Landelijk zijn er nu 4.749 besmettingen en 34 sterfgevallen gemeld door het RIVM. Deze cijfers zeggen echter niet veel meer over het totaal aantal personen dat het Coronavirus heeft (gehad): Alleen bepaalde groepen mensen worden nog getest. Wie geen ernstige klachten heeft moet thuis uitzieken. Een dag nadat de klachten voorbij zijn, ben je niet meer besmettelijk, zo zegt het RIVM.

Volgens Thuisarts.nl worden van de 100 mensen met het Coronavirus ongeveer 81 mensen een beetje ziek en 14 mensen erg ziek. Vijf personen overlijden. Mensen die ouder zijn, een verminderde afweer hebben (bijvoorbeeld door een ziekte of medicijnen) of mensen die al ziek zijn (bijvoorbeeld als ze diabetes, een hartziekte of een longziekte hebben) lopen een hoger risico om ernstig ziek te worden of te overlijden.

Nieuwe maatregelen
Gisteren werd besloten alle bijeenkomsten (ook met minder dan 100 personen) tot 1 juni te verbieden. Verder werd als nieuwe regel ingesteld dat, wanneer één van de huisgenoten koorts heeft, iedereen thuis moet blijven. Burgemeesters kregen de bevoegdheid om gebieden aan te wijzen waar groepsvorming verboden is. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd. Personen in hetzelfde huishouden, zoals gezinnen, en kinderen zijn hiervan uitgezonderd.

Winkels en het openbaar vervoer werden verplicht om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld via een deurbeleid. Vandaag kondigde het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) aan dat supermarkten hiervoor strikte regels gaan hanteren. Door minder winkelwagens en mandjes in omloop te brengen, moet het aantal klanten in de winkels beperkt worden. Wordt het te druk, dan zullen buiten rijen gevormd moeten worden waarbij de klanten telkens anderhalve meter afstand tot elkaar bewaren.

Kaart Coronabesmettingen Zeeland
Hieronder de bijgewerkte kaart met de woonplaats van de 73 bevestigde Coronabesmettingen (klik op de plaatsen voor het aantal per plaats)

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.