Tips voor bij spanningen thuis door coronavirus

Toegevoegd: 28-03-2020, 09.45 uur
Tips voor bij spanningen thuis door coronavirus
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - De uitbraak van het coronavirus heeft ook zijn weerslag op gezinnen. Kinderen kunnen angstig worden of er ontstaan spanningen. Diverse organisaties geven nuttige tips om dit te voorkomen. Ook leggen ze uit wat te doen als het toch mis dreigt te gaan.

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, worden er allerlei maatregelen getroffen. Scholen zijn gesloten, er wordt opgeroepen om thuis te werken en evenementen en bijeenkomsten worden afgelast. Veel mensen maken zich zorgen en gezinsleden brengen meer tijd met elkaar door. Er kan een gespannen sfeer ontstaan, waardoor huiselijk geweld kan toenemen. De uitbraak van het virus zorgt immers voor extra ontregeling in gezinnen, onder meer door onzekerheid over werk en geld, angst voor het virus zelf en het plots moeten combineren van werk-, school-, zorg- en huishoudelijke taken.

“In deze tijd is het belangrijk om extra aandacht te hebben bij je vermoedens van huiselijk geweld. Let op de signalen, ga in gesprek of vraag om advies en hulp als je je zorgen maakt. Bel bij direct gevaar altijd 112. Gaat het niet goed in je eigen gezin? Of ben je zelf slachtoffer van mishandeling? Dan kun je via 0800-2000 bij Veilig Thuis terecht voor advies en hulp”, zo wordt uitgelegd op de campagnewebsite van ‘Ik vermoed huiselijk geweld’.

Gezin
Is er geen sprake van huiselijk geweld, maar is het wel even wat minder gezellig in huis, dan is er van alles te proberen om hier verandering in aan te brengen. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) heeft op haar website nuttige tips gezet voor onder meer ouders, kinderen en jongeren. Ouders wordt onder meer geadviseerd zelf het goede voorbeeld te geven en kalm te blijven. Ook wordt aangeraden om als gezin over de nieuwe situatie te praten en afspraken te maken. Ook zijn een dagritme en afwisseling belangrijk, zo zegt het NJI.

Op de pagina’s voor kinderen en jongeren wordt onder meer duidelijk uitgelegd waarom je nu extra vaak je handen moet wassen en of je nog wel buiten mag spelen. Kinderen en jongeren kunnen met hun vragen ook terecht bij de Kindertelefoon. Ze kunnen hier ook chatten met vrijwilligers en er is ook een speciale coronapagina.

Opvoedtips
GGD Zeeland heeft op haar Facebookpagina 'een top tien met opvoedtips voor ouders en verzorgers in onzekere tijden' gedeeld. Ouders wordt onder meer geadviseerd ook vooral te letten op gedrag dat zij fijn vinden. "Geef veel complimenten en positieve aandacht om gedrag te stimuleren dat u fijn vindt” is één van de tips. Ook wordt aangeraden een actieplan voor het gezin te maken en vooral contact te houden met geliefden. Alhoewel dit niet altijd meer face-to-face kan, zijn er wel allerlei andere mogelijkheden. "Maak meer gebruik van telefoons, online communicatiemogelijkheden en sociale media om contact te houden met familie, vrienden en buren.”

Waar kun je terecht:
- Bij direct gevaar: 112
- 112Zelfmoordpreventie: www.113.nl, chat of bel 0900-0113
- De Luisterlijn: www.deluisterlijn.nl, chat of bel 0113-256896
- Kindertelefoon: www.kindertelefoon.nl, chat of bel 0800-0432
- MIND Korrelatie: www.mindkorrelatie.nl, bel, chat, mail of app
- Rode Kruis hulplijn: www.rodekruis.nl, bel 070-4455888
- VeiligThuis: www.veiligthuiszeeland.nl, bel 0800-2000

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

TN'r (28-3-2020 om 13:55)
Ach het is ook een helend proces.. Zo zie je precies wat een economische relatie is of een echte liefde relatie.. Mij valt op de meeste stelletjes voor het geld en de mooie woning gaan en 2 verdieners.. Nu valt dat weg en dan maar kijken wie er bij elkaar blijft zonder werk en geld... Ik ben bewust vrijgezel mijn hele leven al dus ik mer sowieso al geen verschil, Corona of niet.. En zonder werk kan ik nog heel goed rondkomen van een uitkering ! Het is maar wat je wil en eist !!! Hebzucht of echte liefde !
Verbeter je gezin, begin bij .... (28-3-2020 om 11:53)
Dat is denk ik een fout om deze tijd dan te gebruiken voor het toepassen van opvoedings tips.. het is al, vreemd genoeg voor kinderen en dan kan je ze niet ineens op de kop gaan zitten met opvoeding en regels. Dat hadden de ouders dus eerder moeten doen en niet nu omdat ze daar eens toevallig een keer tijd voor hebben. Ik zou zeggen probeer zo veel mogelijk het normale gedrag voort te zetten i.p.v. de ouderlijke tekortkomingen nu ineens af te wentelen door een spoedcursus opvoeden op de kinderen los te laten. Mijn idee is als er een probleem met de opvoeding is komt dat bijna altijd door het gedrag van de ouder zelf die vermoedelijk zelf geen opvoeding heeft gehad. Ouders dienen dus eerst eens bij hunzelf te rade te gaan.