In gezinsquarantaine, hoe werkt dat?

Toegevoegd: 28-03-2020, 18.30 uur
In gezinsquarantaine, hoe werkt dat?
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Heeft iemand bij jou thuis verkoudheidsklachten en daarbij ook last van koorts en/of benauwdheid? Dan moet ook jij thuisblijven, ook al heb je zelf geen klachten. Je bent dan in 'gezinsquarantaine'. Maar hoe werkt dat eigenlijk?

De gezinsquarantaine geldt voor alle leden van het gezin, tenzij zij werken in een cruciale beroepsgroep of in een vitaal proces. Zij blijven alleen thuis als zij zelf klachten met koorts hebben. Pas als het gehele gezin 24 uur vrij is van klachten als neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest, koorts of benauwdheid, mogen de gezinsleden weer naar buiten. Hoe lang de quarantaine duurt, is dus afhankelijk van het ziekteverloop bij het gezinslid dat klachten heeft.

Zit je in gezinsquarantaine, dan vraag je je wellicht af of je nog boodschappen mag doen. De rijksoverheid zegt daarover: "Boodschappen zijn noodzakelijk. Daarom mag een huisgenoot zonder klachten wel boodschappen doen. Houd daarbij wel anderhalve meter afstand tot anderen". Is de situatie zo dat iedereen in het gezin klachten heeft, dan zul je op een andere manier aan boodschappen moeten komen. “Als je klachten hebt, mag je niet naar buiten. Ook niet om boodschappen te doen of de hond uit te laten. Dat moet je aan iemand anders vragen en anderhalve meter afstand bewaren”, zo legt de Rijksoverheid uit.

Overigens geldt voor iedereen dat wordt geadviseerd om zo veel mogelijk thuis te blijven. "Ga alleen naar buiten voor noodzakelijke boodschappen, om zorg te verlenen aan een ander of om een frisse neus te halen. Maar houd altijd anderhalve meter afstand en vermijd groepsvorming. Groepen van maximaal 3 mensen zijn toegestaan, maar iedereen moet 1,5 meter afstand houden. Voor mensen die samen een huishouden vormen, geldt geen maximale groepsgrootte."

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.