Scholen en horeca dicht tot en met 28 april

Scholen en horeca dicht tot en met 28 april
© Foto: HVZeeland.nl
Door: Roland de Jong & Tim Koster

MIDDELBURG - Alle scholen en eet- en drinkgelegenheden blijven dicht tot en met 28 april. Dat heeft het kabinet zojuist bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Op 15 maart werd bekendgemaakt dat de scholen en de horeca voor 3 weken de deuren moesten sluiten. De sluiting geldt ook voor sport- en fitnessclubs, seksclubs, en sauna's. Coffeeshops werden in eerste instantie ook gesloten maar mochten later toch weer open nadat het kabinet besloot dat voor de coffeeshops dezelfde regels gaan gelden als voor afhaalrestaurants.

Vandaag is door het kabinet bekend gemaakt dat alle tot nu toe genomen maatregelen verlengd worden tot en met 28 april. Uiterlijk een week voor deze datum zal bekendgemaakt worden of de maatregelen verlengd worden. Voor scholen geldt dat deze tot en met de meivakantie gesloten blijven.

Voorzichtig positief, geen lockdown
Volgens minister-president Mark Rutte vlakken de besmettingen af en kan men voorzichtig positief zijn. "Het zou mij verbazen als we eind april kunnen zeggen: alles is weer normaal. Het kan ook zijn dat alles na eind april nog langer zo doormoet. We kunnen immers niet langer vooruit kijken en we gaan door één van de grootste crisissen buiten oorlogstijd. Op basis van alle inzichten nu lijken we het goede maatregelenpakket te hebben gekozen. Het goede nieuws is dat we dankzij deze intelligente lockdown geen extra maatregelen moeten nemen". Er komt dus geen echte lockdown.

Mensen moeten zich echter wel aan de maatregelen blijven houden, zo zei de premier. "Het is veel te vroeg om nu al af te schalen. Ook als jongere kun je nog steeds een oudere besmetten. Het allerbeste wat je kunt doen voor de IC-verpleegkundigen en -artsen die keihard werken is: zoveel mogelijk thuisblijven, als je snottert: thuisblijven, buiten anderhalve meter afstand houden en: naar de winkel gaan niet zien als een uitje", zo zei Rutte.

"Maak geen plannen voor meivakantie'
Minister-president Rutte riep op vooral geen plannen te maken voor de meivakantie. Een deel van de vakanties valt immers nog voor 28 april. "Mijn advies: niet boeken", zo zei Rutte. Volgens de minister-president zijn we er immers "nog lang niet”. Hij prees het improvisatievermogen van de Nederlanders. Rutte riep op dit vooral vol te houden en begripvol naar elkaar te blijven. “Kijk ook om naar de mensen in de buurt, klop eens op het raam bij de buren om te kijken of je iets voor ze kan doen”. Rutte verwees ook naar maatregelen zoals de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) al opnam in de recentste noodverordening voor wat betreft het toerisme: het verbod op recreatief nachtverblijf en het sluiten van sanitaire voorzieningen op bijvoorbeeld campings.

Meer IC-bedden, fors meer testcapcaciteit
Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) liet weten dat de druk op de ziekenhuizen toeneemt. “Alles is er op gericht dat er aanstaande zondag 2.400 plekken zijn op de intensive care (IC). Er wordt elke dag gekeken hoever we kunnen gaan. Het piept en het kraakt in de ziekenhuizen, maar we hebben nu al 1.900 plaatsen gecreëerd”, zo zei De Jonge. Tegelijkertijd wordt, net als in Zeeland, gewerkt aan locaties waar zorg verleend kan worden buiten het ziekenhuis. Volgens de minister zijn duizenden oud-medewerkers bereid gevonden om terug te keren naar hun oude werkveld. Op dit moment wordt hard gewerkt om ervoor te zorgen dat overal voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen zijn.

Vanaf maandag 6 april worden ook medewerkers buiten de ziekenhuiszorg getest op het coronavirus als zij corona-achtige klachten hebben. Om dit te kunnen faciliteren wordt nieuwe apparatuur ingezet en ook worden extra laboratoria ingezet. Binnen vier weken kunnen hierdoor honderden extra tests per dag uitgevoerd worden, zo zei De Jonge. Op dit moment kunnen ruim 4.000 tests per dag worden uitgevoerd. Dit gaat naar 17.500. Het is de bedoeling dat het aantal tests uiteindelijk naar bijna 30.000 kan. Voordat het zover is, zullen we wel een aantal weken verder zijn, zou zei de minister. De overheid wil ook gaan testen in welke mate er sprake is van groepsimmuniteit. Zo kan ook beter bepaald worden wie nog thuis moet blijven en wie wellicht weer volledig aan het werk kan.

Situatie in Zeeland
Op dit moment zijn er in de provincie in totaal 177 personen positief getest op het COVID-19-virus. Van hen zijn in totaal 76 personen opgenomen in het ziekenhuis. In totaal 13 Zeeuwen die besmet waren met het virus zijn overleden, zo blijkt uit cijfers van de GGD Zeeland en het RIVM. Vanochtend waren er volgens ZorgSaam 32 patiënten met het coronavirus in het ziekenhuis in Terneuzen, waarvan 8 op IC. Hoeveel patiënten er op dit moment in het Adrz liggen met het virus, is niet bekend.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.