Politie test drone voor handhaving langs de kust

Toegevoegd: 04-04-2020, 14.47 uur

VLISSINGEN - De politie heeft vandaag langs de kust bij Vlissingen testvluchten uitgevoerd met een drone om zo te kijken of dit middel ingezet kan worden bij de controles rond de ingestelde noodverordening vanwege het coronavirus.

Vanaf de duinen tussen het Nollestrand en Westduin werd door een speciaal opgeleid en getraind droneteam van de politie meermaals een drone opgelaten. Deze vloog vervolgens over de kust tussen Vlissingen en Zoutelande. Dit alles volgens de politie met als doel om te kijken op welke manier dit onbemande luchtvaartuig zou kunnen bijdragen aan de controles en handhaving op de ingestelde maatregelen uit de Zeeuwse noodverordening.

Het initiatief voor de testvluchten komt vanuit de politie, de resultaten zullen worden voorgelegd aan het Zeeuwse crisisteam dat bezig is met de corona-pandemie. Bekeken zal onder meer worden op welke manier de drone ingezet kan worden. Volgens de politie zou bijvoorbeeld vanuit de lucht gekeken kunnen worden naar de toestroom van publiek.

Er zijn echter ook mogelijkheden om de drone in te zetten als middel om mensen aan te spreken. Dit gebeurde vorige week al in Den Haag. De politie-drone werd hier ingezet om het aanwezige publiek op een veilige afstand aan te spreken. Eerst werden waarschuwingen uitgedeeld, later werden door agenten ook nog daadwerkelijk bekeuringen uitgedeeld.

Of en wanneer de drone daadwerkelijk ingezet zal worden, wordt later bekend. Als dat gebeurd, dan zal vermoedelijk overigens wel worden gekozen voor plaatsen die voor handhavers en politieagenten doorgaans lastig te bereiken zijn zoals bijvoorbeeld dus het strand- en duingebied.

​Op het moment van de tests was het op het Vlissingse strand overigens erg rustig. Drukker was het op het duinpad bij de Zwanenburgweg. De politie sprak daarom ook onder meer enkele Duitsers aan op het houden van anderhalve meter afstand tot anderen.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Anoniempje (5-4-2020 om 14:33)
Tja en zo geven we steeds stukje meer van onze vrijheid en privacy weg.... op naar de chip in ieder. Goed bezig!
Oom agent (5-4-2020 om 10:46)
Mobiele telefonie? En dan heel de dag gebeld worden.... Email? Wat moet je daar mee? Video's streamen?.... Dit is met de tijd mee gaan mensen. Een drone is niet duur in vergelijking met het aantal agenten dat nodig is om een heel strand te overzien, daar als eens aangedacht?
willem (5-4-2020 om 09:48)
onvoldoende politie,daarom een drone!!!!
Ben Janssen (5-4-2020 om 07:50)
Dit is nog maar het begin van de new world order Er komt nog veel meer ellende en de mensen worden overal gecontroleerd met camera's, detectie sensors gezicht herkenner Het word een mooie toekomst voor de kinderen !
X (4-4-2020 om 22:04)
3ce (4-4-2020 om 20:52)
Wie kan mij hiervan de meerwaarde uitleggen? Ik zie dit als pure spielerei