Bijna 100 Zeeuwen opgenomen (geweest) met coronavirus

Toegevoegd: 04-04-2020, 16.59 uur
Bijna 100 Zeeuwen opgenomen (geweest) met coronavirus
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Het aantal Zeeuwen met het coronavirus dat in het ziekenhuis is opgenomen of opgenomen is geweest, ligt inmiddels op bijna 100. Dat blijkt uit cijfers van het RIVM.

Sinds deze week meldt het RIVM niet meer exact hoeveel mensen in een bepaalde gemeente positief zijn getest op het coronavirus. Ook de GGD Zeeland is gestopt met het delen van deze informatie. De cijfers zouden namelijk een vertekend beeld geven van de uitbraak van het virus omdat lang niet iedereen met klachten meer wordt getest.

Het RIVM deelt nog wel dagelijks het totaal aantal patiënten dat in het ziekenhuis opgenomen is (geweest). Onder hen zijn ook overleden patiënten maar gelukkig is er ook een (grote) groep patiënten die dusdanig is hersteld dat ze inmiddels uit het ziekenhuis zijn ontslagen. De Zeeuwse ziekenhuizen meldden woensdag nog dat toen reeds 33 patiënten waren ontslagen om in thuisisolatie verder te herstellen en inmiddels is dit aantal nog verder opgelopen, zo bleek gisteren.

Hoeveel Zeeuwen tot nu toe vanwege het coronavirus opgenomen zijn (geweest), is niet tot op de komma precies te zeggen. Volgens het RIVM zit er soms namelijk een vertraging tussen het moment van de ziekenhuisopname en de rapportage hiervan aan de GGD, waarop het RIVM haar cijfers weer baseert. Volgens de meest recentste cijfers van het RIVM (die van vandaag) zijn inmiddels echter zeker 99 Zeeuwen in het ziekenhuis opgenomen (geweest). De meeste hiervan komen volgens het RIVM uit de gemeente Tholen: 30 in totaal.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Kees (5-4-2020 om 15:09)
Hierbij zijn nog niet de mensen geteld die overleden zijn in verzorgingstehuizen. Vaak hoesten ze en de volgende dag zijn die ongeregistreerd overleden. Die mensen gaan niet naar een ziekenhuis, en het aantal sterfgevallen daar is dubbel zo hoof als normaal. Ouderen die nog wel zelfstandig wonen krijgen bezoek van de huisarts als zij het vragen en die grijpt indien nodig wel in maar maakt ook een inschatting of ze de IC overleven.
Mar (5-4-2020 om 15:06)
Zijn die cijfers echt zo belangrijk ?? Nee, het nemen van eigen verantwoordelijkhed is en blijft belangrijk.
Drica (4-4-2020 om 21:19)
Houdt men er ook rekening mee dat er ook mensen van buiten de provincie opgenomen zijn(geweest)? Waarom wordt er ook niet meteen aangegeven hoeveel niet Zeeuwen er in Zeeuwse Ziekenhuizen zijn opgenomen(geweest) en nog steeds zijn? Mij is opgevallen dat sinds er ambulances naar Zeeland rijden met patiƫnten, dat de cijfers omhoog zijn geschoten in onze provincie in vergelijking tot de eerste transporten. Zonder de ingebrachte zieken is het aantal Zeeuwen lager!.