Oproep: 'Steek niet met fiets of te voet grens over'

Toegevoegd: 07-04-2020, 15.53 uur
Oproep: 'Steek niet met fiets of te voet grens over'
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

HULST - De burgemeesters van drie Belgische gemeenten doen samen met burgemeester Jan-Frans Mulder van Hulst een dringende oproep aan wielertoeristen, mountainbikers en wandelaars om niet de Belgisch-Nederlandse grens over te steken.

De Hulsterse burgemeester moest afgelopen dagen vaststellen dat nogal wat Belgen langs oude smokkelwegen de grens overstaken om in de polders van Hulst te gaan fietsen. “Dit kan écht niet” zo zeggen naast Mulder ook zijn collega’s van de Belgische gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene.

Stichting Het Zeeuwse Landschap moest volgens de gemeenten zondag streng optreden toen wandelaars in de bossen op de grens van Clinge en het Belgische De Klinge niet voldoende afstand tot elkaar hielden. “Ook waren er zelfs mensen die in de bossen een barbecue wilden houden en met de auto langs smalle bospaadjes de grens overstaken”, zo stellen de burgemeesters in een persbericht.

Met het goede weer -  en een nog lange periode zonder georganiseerde fiets- of wandelactiviteit -  in het vooruitzicht, verwachten de burgemeesters nog meer recreanten op de polderwegen en in de natuurgebieden op de grens. Daarom roepen ze op om samen als goede buren de strijd tegen het coronavirus aan te gaan. “Ieder aan zijn zijde van de grens. Op die manier kunnen we zo snel als mogelijk weer samen genieten van onze onbegrensd mooie grensstreek. Maar nu dus even niet!”, z luidt de boodschap van de burgemeesters.

Wie de oproep negeert, loopt kans op een boete. Volgens de gemeenten stellen zowel de Nederlandse als de Belgische politie namelijk extra (grens)controles in. “Ook langs de oude smokkelpaadjes. Overtreders gaan meteen op de bon”, zo zeggen de burgemeesters van de vier zogeheten Linielandgemeenten.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Yoep (7-4-2020 om 18:41)
@ TN'er, wie dat gaat controleren ? vraag dat aan de VVD/CDA raadslieden die de polite hebben wegbezuinigd, en de zorg..Vraag dan gelijk waar die mondkapjes blijven die twee weken geleden al twee weken te laat waren. En die duizend euro.. enz enz enz
Governthemente (7-4-2020 om 18:23)
@TN'r Ga anders naast of tegenover een politiebureau wonen dan heb je een stuk minder last van al die onverlaten die de regels aan hun laars lappen.
TN'r (7-4-2020 om 17:17)
Mooie woorden !!! Maar wie gaat dat handhaven of controleren ??? Ik zie nu al groepen mensen gewoon en Polen die met 8 man op 1 adres wonen en elke ochtend samen in 1 grote bestel auto stappen en ik zie hele dagen mensen app'n op de fiets en autorijden met telefoon in handen of gebukt naar hun schoot kijken ( dus bezig tel ) of andere zaken.. Op Zondag zie je al nooit 1 politieman/vrouw dan hebben ze weekend denk ik ( mag ook best ) en rest van de week zijn er volgens mij 12 agenten voor HEEL Zeeland want ik zie echt NOOIT iemand, alleen af en toe een handhavers BOA autootje maarja die mensen doen en mogen niks.. Volgens mij mogen er wel 10.000 agenten bij in Nederland !