Nog eens drie overlijdens Zeeuwse coronapatiënten

Toegevoegd: 13-05-2020, 14.43 uur - Update: 13-05-2020, 15.08 uur
Nog eens drie overlijdens Zeeuwse coronapatiënten
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Het coronavirus heeft van nog eens drie Zeeuwen het leven geëist. De overleden patiënten komen uit de gemeenten Hulst, Middelburg en Terneuzen. Dat blijkt uit de nieuwste coronacijfers van het RIVM.

De nu bekend geworden sterfgevallen dateren in twee gevallen al van begin april. Het derde overlijden vond afgelopen week plaats, zo meldt het RIVM. De organisatie liet eerder al meermaals weten dat er soms de nodige tijd zit tussen het overlijden van een coronapatiënt en de officiële registratie bij de GGD en het RIVM. Het totaal aantal Zeeuwse sterfgevallen van patiënten met het COVID-19-virus staat nu overigens op 62.

Het aantal Zeeuwse ziekenhuisopnames in de provincie staat, net als gisteren, op 150 tot nu toe. Sinds gisteren is er één extra Zeeuw 'positief' getest op het virus: een inwoner van de gemeente Terneuzen. Het totaal aantal offieel besmette Zeeuwen staat nu op 628. Bij dit cijfer moet volgens het RIV, nog altijd worden opgemerkt dat het aantal besmettingen vermoedelijk een stuk hoger ligt omdat niet iedereen met klachten die mogelijk duiden op corona ook daadwerkelijk wordt getest.

Landelijk beeld
Uit de meest recente landelijke cijfers van het RIVM blijkt dat nog altijd het grootste deel van de patiënten meerderjarig is, zeker ook voor wat betreft de ziekenhuisopnames en de overlijdens. Van alle 43.211 gemelde besmettingen zijn er slechts 588 van mensen onder de 20: nog geen anderhalve procent van het totaal. Bij de ziekenhuisopnames vertegenwoordigt deze groep met 82 patiënten nog geen 1 procent van het totaal (11.430 ziekenhuisopnames).

De patiënten die aan het virus overlijden, zijn merendeels boven de pensioengerechtigde leeftijd. Bijna 90 procent van de overleden personen was 70 jaar of ouder. Bij de overleden patiënten onder de 70 jaar oud had zeker 70 procent een onderliggende aandoening. Bij zeker 10 procent was dat niet het geval. Van de overige 20 procent is hier volgens het RIVM geen informatie over.

Actuele situatie in Zeeland
Hieronder de meest recente Zeeuwse cijfers van het RIVM (van vandaag)

GemeenteBesmettingenOpgenomen
(geweest)
Sterfgevallen
Borsele2250
Goes691111
Hulst2995
Kapelle2231
Middelburg571810
Noord-Beveland710
Reimerswaal2942
Schouwen-Duiveland57113
Sluis1784
Terneuzen105254
Tholen1384015
Veere2662
Vlissingen5095
Totaal62815062
Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Peter (13-5-2020 om 16:43)
Mijn oprechte condoleances aan alle nabestaanden van de overledenen aan deze vreselijke ziekte.
mar (13-5-2020 om 15:51)
Raar hoor, dat dat nu pas bekend wordt. Zie je die kop, denk je oh weer overlijdens, dacht dat er geen patiënten meer waren bij Zorgsaam en dan lees je dit. Nou gelukkig dan maar dat het geen nieuwe meer zijn. Maar ondertussen staan er wel honderden operaties die uitgesteld zijn te wachten. Hoe haal je dat in? Dan maar hopen dat er genoeg capaciteit blijft om nieuwe gevallen op te vangen. Sterkte aan al die mensen, zo gaan er mede door dit virus mogelijk nog meer mensen overlijden als ze niet tijdig geholpen kunnen worden.