Peiling coronavirus: Afstand houden steeds moeilijker

Toegevoegd: 19-06-2020, 18.27 uur
Peiling coronavirus: Afstand houden steeds moeilijker
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Tim Koster

MIDDELBURG - Om beter inzicht te krijgen in de invloed van de corona gedragsmaatregelen op het dagelijks leven en welzijn van Nederlandse burgers en de mate waarin het ze lukt om de gedragsregels op te volgen is het RIVM samen met 25 GGD'en half april een vragenlijstonderzoek gestart. Hieruit blijkt dat afstand houden steeds moeilijker wordt.

Het onderzoek vond iedere drie weken plaats. Van 17 april tot en met 24 april 2020 is de eerste meting uitgevoerd. Van 7 mei tot en met 12 mei de tweede. De derde meting was van 27 mei tot en met 1 juni. In totaal deden 1261 Zeeuwen mee aan het onderzoek. De gegevens laten de resultaten zien van respondenten die aan alle drie de metingen hebben meegedaan. De resultaten zijn niet zomaar te vertalen naar de totale bevolking van Zeeland. Ze geven wel een indicatie, aldus de GGD Zeeland.

Het percentage deelnemers dat aangeeft zich te houden aan de hygiënemaatregelen, zoals handen wassen en hoesten of niezen in de elleboog, is redelijk stabiel gebleven. Na verloop van tijd geven minder deelnemers aan zich aan de 1,5 meter afstand te houden. In vergelijking met de eerste meting is een afname van 9% te zien van het aantal mensen dat afstand houdt. Ook de maatregelen zoals niet meer dan drie mensen op bezoek door minder deelnemers opgevolgd. Hoe meer mensen elkaar weer ontmoeten, hoe belangrijker het is dat mensen zich aan de maatregelen houden die nog wel gelden, zoals de hygiënemaatregelen.

De grootste afname is te zien in het aantal deelnemers dat aangeeft (veel) angstiger te zijn dan voor de coronacrisis. Dit percentage is met 17% afgenomen ten opzichte van de eerste meting. Voor somberheid is de daling 11%. Uit de resultaten van de derde meting blijkt dat 63% van de Zeeuwse respondenten (In Nederland ligt dit op 58%) enigszins of sterk eenzaam is. Dit is een afname van 9% ten opzichte van de eerste meting. Bij de eerste meting was 71% enigszins of sterk eenzaam.

Via de website van de GGD Zeeland is de complete infographic te vinden met alle resultaten van de peilingen.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Kat op spek (20-6-2020 om 12:20)
Ik denk dat de regering of hoe ze zichzelf uitgeroepen hebben geen draagkracht meer heeft door hun incompetente leugens en daarom niemand de maatrelegel nog geloofd of als realistisch kan zien. Al was het nuttig dan wordt er nog ongeloof en adversie gekweekt door het politiek mishandelen van deze ellende louter uit winstoogmerk.. Maar men weet hoe het gaat in de politiek, het is altijd de schuld van een ander..
m (20-6-2020 om 08:38)
onderstaande berichten begrijp ik volkomen. De borden/strepen enz. zie je staan, maar het wordt gewoon. aan de andere kant weet ik ook dat we ons verstand moeten gebruiken. We zien de gevolgen. veel mensen overleden, veel mensen kampen met ernstige gevolgen. Hoe groot is dan het probleem om gewoon afstand te houden en ons verstand te laten spreken. Als we weer terug moeten naar een strengere samenleving schieten we daar niets mee op, nee nog erger we mogen weer niets of minder. en of we daar mee eens zijn ja of nee, we zullen er toch in mee moeten. Ook de economie stort nog verder in. Schieten waar daar iets mee op. De scholen weer dicht willen we dat. laten we a.u.b gewoon ons verstand gebruiken.
Cas (20-6-2020 om 07:41)
Nee Willem, gaat niet om het feesten. Veel mensen zien in dat de 1.5 meter regel onzin is en zijn het beu aan het raken!
Wim (20-6-2020 om 07:25)
Sebastian (19-6-2020 om 23:38)
Er wordt ook minder afstand gehouden omdat het in de praktijk niet werken kan. Enkele dagen geleden bij de strand van Domburg: Op de trap door de duinen moet men boven wachten als er iemand van onder komt. Het was een oude mevrouw, dus had zij enige tijd voor de trap nodig. In die tijd ontstond een "file" van enkele mensen die naar beneden wilden. En het was nog echt niet veel volk op het strand! Hetzelfde vandaag in de viswinkel: Er mogen maar twee mensen tergelijk binnen staan, een man was gereed met zijn aankoop maar stond nog lekker met de verkoopster te kletsen toen buiten een rij stond...... Nu is het nog mooi zomer, maar hoe zal dat in herfst of winter worden als men dan nog steeds buiten moet wachten???
willem (19-6-2020 om 21:11)
nee--ze worden onverschilliger. ze willen feesten en hossen. het woordje geduld lijkt op een vloek. ikzelf heb er geen moeite mee.