Persoon overleden bij explosie in flatgebouw Vlissingen

Toegevoegd: 30-07-2020, 22.43 uur - Update: 30-07-2020, 23.25 uur
Bij het incident is één persoon om het leven gekomen.
© Foto: Manfred Berrevoets
Door: Tim Koster

VLISSINGEN - Bij de explosie die donderdagavond heeft plaatsgevonden in een flatgebouw aan de Hogeweg in Vlissingen is een persoon om het leven gekomen. Vier personen zijn lichtgewond geraakt. Dat heeft de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) zojuist laten weten.​

De explosie in het flatgebouw vond rond 20.50 uur plaats en zorgde voor een flinke uitslaande brand. De brandweer schaalde op naar zeer grote brand en kwam onder meer ter plekke met vier blusvoertuigen en twee hoogwerkers. Voor de coördinatie tussen de betrokken disciplines werd om 21.00 uur GRIP 1 afgekondigd. Hiervoor is de brandweer van post Koegors uit Terneuzen met een zogeheten commandohaakarmbak ter plekke gekomen. De brandweer van Oosterland is ter plaatse om de hulpverleners van licht te voorzien.

Naast de brandweer kwam ook de ambulancedienst met een groot aantal ambulances naar de locatie van het incident. Ook een traumahelikopter uit Rotterdam kwam ter plaatse en landde in de omgeving op een sportveld. Op straat en in de ambulances zijn diverse mensen behandeld aan hun verwondingen. Drie personen zijn lichtgewond geraakt. Een vierde persoon is met spoed per ambulance naar een ziekenhuis gebracht. Om 22.20 uur kwam ook het Rode Kruis met spoed ter plaatse.

Ondanks de snelle inzet van de hulpdiensten heeft de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) laten weten dat er één persoon om het leven is gekomen. De overleden persoon is aangetroffen in het appartement waar de explosie heeft plaatsgevonden. Of het gaat om een bewoner van de woning, is nog niet bekend. De Forensische Opsporing (FO) is inmiddels ter plekke om een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van de explosie. Kuzee is ter plekke gekomen met zwarte schermen om het incident af te schermen.

In totaal zijn door de explosie 22 woningen ontruimd. De mensen die hun woning hebben moeten verlaten zijn opgevangen in de omgeving. Naast de woning van de explosie, is nog ten minste één woning onbewoonbaar verklaard. Voor de bewoners van 20 woningen wordt bekeken of deze vanavond of vannacht nog terug kunnen keren naar hun woning. De brandweer, gemeente en woningcorporatie doen onderzoek naar de staat van de woning waar de explosie heeft plaatgevonden. Er is voornamelijk sprake van rook- en waterschade en gesprongen ruiten.

RB (1-8-2020 om 08:11)
@Anoniem. Volgens mij heb ik dan een bril nodig. U suggereert dat het vaak om zelfmoord gaat. En U heeft wel degelijk gezegd dat iemand niet te snel moet oordelen, laatste zin in Uw eerste betoog. Nu vermeld U dat U heeft gezegd eerst het onderzoek te moeten afwachten terwijl U dat in Uw eerste betoog helemaal niet hebt aangehaald. Mensen die A roepen maar B bedoelen kan ik weinig mee en is discussie bij voorbaat kansloos..
Ap (31-7-2020 om 14:25)
@Anoniem tegen wie ben je nu eigenlijk dit betoog aan het houden? Volgens mij de enige die het hier over zelfmoord heeft, ben jij zelf
Anoniem (31-7-2020 om 09:48)
@RB Klopt, iedereen die ik hierover heb gesproken begon meteen over zelfmoord. Is dit zo gek dan? En ik heb niet gezegd dat iemand niet snel moet oordelen en ik oordeel ook niet. Ik zeg dus dat het beter is om eerst het onderzoek wat nu plaats vind af te wachten ipv al die domme vooroordelen hier weer voorbij te zien komen wat in het verleden ook gebeurde. Het is in het verleden namelijk ook gebeurd vlak bij de bioscoop in Vlissingen en daaruit bleek dat het zelfmoord was. Maar of het nu zelfmoord is of niet, het blijft natuurlijk verschrikkelijk.
Moeder (31-7-2020 om 09:29)
Sterkte voor de nabestaanden. Erg triest.
wim (31-7-2020 om 07:57)
ik hoop dat alle dieren en mensen snel weer beter zijn en dat ze er niets ernstigs aan over houden beterschap voor allemaal en brandweer een dikke pluim
RB (31-7-2020 om 06:21)
Niet te snel oordelen zeg je..je begint er als eerste over..