Politie waarschuwt voor herhaaldelijk oplichten

Toegevoegd: 05-08-2020, 09.21 uur
Politie waarschuwt voor herhaaldelijk oplichten
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - De politie waarschuwt voor oplichters die proberen met name oudere Zeeuwen voor een tweede of zelfs derde keer duizenden euro's afhandig te maken.

De gedupeerden zijn volgens de politie mensen die enkele jaren geleden al duizenden euro's kwijtraakten. “Ze gingen in op een aanbieding om geld te investeren in bitcoin of soortgelijke cryptomunt. Dit bleek achteraf oplichting te zijn. Deze mensen worden momenteel opnieuw door internetcriminelen benaderd: Schijnbaar houden deze daders een goede boekhouding bij”, aldus de politie.

Volgens de politie houden de criminelen er verschillende tactieken op na. “Zo wordt 'medeleven' getoond met het slachtoffer en aangeboden om het geld terug te halen. Maar daarvoor moeten eerst weer duizenden euro's betaald worden. Achteraf blijkt dan dat het geld niet wordt teruggehaald, maar dat ze wéér zijn opgelicht.”

Er is ook een versie waarbij wordt verteld dat met het geld, wat ze jaren geleden geïnvesteerd hebben, een mooie winst is gemaakt. “Om aan dat geld te kunnen komen, moet weer 'geïnvesteerd' worden. Soms wordt ook aangeboden om te helpen dit geld uit te betalen. Met toestemming wordt hierna een programma op de computer van het slachtoffer geïnstalleerd, de computer wordt overgenomen en vervolgens worden de rekeningen van het slachtoffer geplunderd”, aldus de politie.

De politie raadt slachtoffers aan om altijd aangifte te doen, ook al geeft zij zelf wel toe dat het vaak niet zo eenvoudig is om de daders op te sporen. Geld wordt immers vaak naar het buitenland overgeboekt en er wordt ook gebruik gemaakt van buitenlandse telefoonnummers. “Daders en rekeningen lijken zich dus in het buitenland te bevinden, waardoor het een moeilijk verhaal voor de Nederlandse politie wordt."

Volgens de politie is het belangrijk om altijd alert te zijn. Daders gebruiken immers ook een techniek die spoofing heet. De dader bootst dan middels een truc na dat hij of zij belt met een bestaand nummer van de bank terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Het binnenkomende gesprek lijkt dan daadwerkelijk van de bank te komen, maar is dus het niet.

Slachtoffers ervan overtuigen dat zij hun geld kwijt zijn, is overigens nog niet altijd even gemakkelijk, zo zegt de politie. “Banken zoeken ook intensief contact met slachtoffers. Zij proberen hen te helpen, maar deze vaak oudere mensen geloven meestal niet dat ze opgelicht worden. Ze doen er alles aan om hun geld terug te krijgen of toch nog winst te maken door meer te investeren. Om mensen extra te beschermen, hebben de banken bij een aantal slachtoffers - overigens soms tot grote woede van hen - het internetbankieren van deze klanten geblokkeerd, op het moment dat de oplichting plaatsvond om deze mensen zo te beschermen.”

De politie raadt aan slachtoffers van spoofing altijd direct zelf de bank te bellen en tevens melding te maken bij de politie. “Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.”

Koos P. (5-8-2020 om 21:24)
@Michelle, Waarom deze botte opmerking? Oude mensen met geld hebben hier waarschijnlijk ook altijd hard voor gewerkt. Daar kan de huidige maatschappij een voorbeeld aan nemen. Sparen kunnen de meeste mensen niet meer tegenwoordig, elke euro wordt over de balk gesmeten. En de mensen met een uitkering die klagen het hardst!
Mar (5-8-2020 om 16:25)
@Michelle Dit kan ik alleen maar een zotte reactie vinden.
Mark (5-8-2020 om 12:02)
Zou aan ieder die goed engels beheerst aanraden op zoek te gaan naar Jim Browning (youtube),die laat zien hoe scammers te werk gaan.Zeer leerzaam.
Michelle (5-8-2020 om 11:13)
Ouderen zouden zich eens met andere dingen bezig moeten houden dan geld. Wanneer ze kunnen investeren hebben ze naar alle waarschijnlijk genoeg geld! Het gezegde : "Rupsje nooit genoeg" is misschien hier wel op zijn plaats!