Blinde kat vast op balk in sluis bij Veere

Toegevoegd: 07-08-2020, 12.41 uur
De brandweer bij de kat in de sluis bij Veere.
© Foto: Stichting Dierenwelzijn Walcheren
Door: Tim Koster

VEERE - De brandweer van Veere en de Stichting Dierenwelzijn Walcheren zijn donderdagmorgen ingezet om een blinde kat te redden. De kat bleek in de sluis bij Veere op een balk aan de kant te zitten en kon daar niet meer weg.

De Stichting Dierenwelzijn Walcheren kwam als eerste ter plekke op basis van foto’s die zij hadden ontvangen van de melder. Meters diep, op een wiebelende balk die vasthing aan kettingen, zat een zwart met witte kat. ‘’Om het nog afschuwelijker te maken droeg het diertje een kap die gebruikt wordt na operaties’’, aldus de stichting. Omdat ze zelf niet in de buurt van het beestje zouden kunnen komen werden rond 08.30 uur ook de brandweer van Veere en de sluiswachter uit Vlissingen opgeroepen.

Toen de brandweer ter plekke kwam meldde de sluiswachter via de portofoon dat er twee jachtjes de sluis aan het naderen waren. De brandweer heeft hulp gevraagd aan de bemanning van één van deze jachtjes. Op deze manier konden de hulpverleners op een makkelijke manier bij het beestje komen. Bij het benaderen van de kat werd duidelijk dat de kat blind was. Eén oog zat dichtgenaaid en was waarschijnlijk operatief verwijderd, het andere oog was helemaal wit. Het beestje is dan vermoedelijk ook naar beneden gevallen en zo op de balk terecht gekomen.

De brandweer heeft de kat met een vangnet van de Stichting Dierenwelzijn Walcheren weten te vangen. Het beestje is daarna, onderkoeld en flink verzwakt, per dierenambulance naar een dierenarts gebracht. Daar aangekomen bleek de kat niet gechipt te zijn. Toen bleek dat de kat bij één van de klinieken in de omgeving was geopereerd kon het baasje toch nog gevonden worden.

Moeder (7-8-2020 om 16:13)
Zo'n blind, net geopereerd beest laat je toch binnen? Of ben ik nou gek.. Maar ja, net die hitte alles dichthouden is ook geen optie natuurlijk. Alhoewel, zo houd je wel de warmte buiten... En de kat binnen dus, in dit geval....
Vlinder (7-8-2020 om 13:32)
Ach gossie arme lieverd. Wat een afschuwelijk avontuur moet je meegemaakt hebben zeg. Gelukkig goed afgelopen. Hulde aan iedereen die meegewerkt heeft.