Rechter verdubbelt gevorderde straf ernstig ongeluk

Toegevoegd: 26-08-2020, 15.53 uur
Het Openbaar Ministerie had een lagere straf geëist.
© Foto: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De 20-jarige C. A. uit Roemenië heeft woensdag een fors hogere straf opgelegd gekregen voor het ernstige ongeluk dat hij in 2018 veroorzaakte dan dat het Openbaar Ministerie (OM) had geëist.

Op 10 oktober 2018 reed A. met een snelheid van 140 kilometer per uur over de Koegorsstraat tussen Terneuzen en Sluiskil. Ter plekke geldt een maximumsnelheid geldt van 60 kilometer per uur. A. reed volgens verklaringen van getuigen wel vaker zo hard maar deze keer ging het mis. Hij passeerde een auto die voor hem reed, hield niet genoeg rechts en reed tegen een bromfietser aan. Deze 16-jarige jongen uit Axel liep daardoor blijvend letsel aan zijn elleboog op.

Het Openbaar Ministerie (OM) verzocht de rechtbank op 12 augustus A. een rijverbod van twee jaar en een celstaf van vijf maanden op te leggen. Vandaag oordeelde de rechter dat deze straf verdubbeld moest worden. A. kreeg een rijontzegging van vier jaar en een gevangenisstraf van 10 maanden opgelegd.

grensarbeider (27-8-2020 om 14:14)
Verdubbeling is niet meer dan terecht, alhoewel ik vind dat de rijontzegging in dit soort situaties nog best langer zou mogen zijn. Het slachtoffer had geen recht op een schadevergoeding? Waar ik me wel over verbaas is de rol van de werkgever in deze. Het kan toch niet zo zijn dat die geen weet heeft van het asociale rijgedrag van zijn werknemers? Je wordt letterlijk en figuurlijk om je oren geslagen door die kleine, afgeladen k*t autootjes van die uitzendbureaus. Met volle bak reclame erop ook nog eens. Ik bel of mail de bedrijven als een medewerker van hen zich op asociale manier door het verkeer begeeft.
Peter (27-8-2020 om 05:13)
Ik wert niet of een uitleveringsverdrag met Roemenie wel wenselijk is... Die regering daar is super corrupt en zullen het hoogstwaarschijnlijk gaan gebruiken in HUN voordeel. Wees blij dat die padjakker niet meer hier is! Beetje betalen om zo’n Roemeense klaploper in een cel te houden... Nee dank u
Nel (26-8-2020 om 22:54)
Loes hij zit dus al in Roemenie en kan dus nota bene kiezen of en wanneer hij de straf komt uitzitten!!! Het liefst natuurlijk in Roemenie maar dat zal niet gaan. Er is ook geen uitleveringsverdrag dus meneer kan gewoon in vrijheid verder leven. Die heeft geen geweten.
ADRIAN IRVINE (26-8-2020 om 19:11)
Schandalig wat deze Man heeft gedaan. Hij zit in Roemenië en kom zeker niet terug. Heel zaak nutteloze , want er kom toch niks van. Ik heb enorm medelijden met de bestuurder van de brommer.
kees (26-8-2020 om 17:09)
asociaal rijgedrag eindelijk eens een goede rechter die zoiets snapt aanpakken dat spul
Loes (26-8-2020 om 16:40)
Beste straf is terug naar Roemenië, hij voegt niets toe, en zal ook nooit wat toevoegen hier ook, nutteloos om hier in de cel te houden, kost geld. De cel is hier nog beter dan kamer die hij hier huurde, en in Roemenië is de cel.de juiste plaats.