Twee jaar geëist voor steekincident Vlissingen

Toegevoegd: 27-08-2020, 19.35 uur
Sporenonderzoek op de plaats delict, nu ongeveer een jaar geleden.
© Foto: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) in Middelburg heeft donderdag tegen de 28-jarige A. D. uit Vlissingen een gevangenisstraf van twee jaar en tbs met dwangverpleging geëist. D., die al de nodige geweldsdelicten op zijn naam heeft staan, moest zich verantwoorden voor een steekpartij in Vlissingen in de nacht van 28 augustus vorig jaar.

In de bewuste nacht wilde D. rond 02.00 uur nog even 'buurten' bij een vriend in de Margrietenlaan. Bij deze bewuste vriend waren al enkele andere personen, waaronder ook het latere slachtoffer. Al snel werd duidelijk dat D. niet welkom was. Eén van de aanwezigen had nog een schuld van tachtig euro bij D. en die wilde dat er werd terugbetaald. In plaats van geld kreeg hij het advies 'op te rotten'.

Toen D. na herhaalde pogingen zijn hand naar zijn tas met barbecuespullen bracht en daar een mes uithaalde, vlogen de mannen op hem af. Ze smeten enkele stenen in zijn richting en de man van wie D. nog geld tegoed had ging hem te lijf met een spade. In het gevecht kwam D. met het mes in de hand op de grond terecht. Volgens de verdachte moet het slachtoffer op dat moment op hem zijn gevallen en het mes hebben geraakt. Mocht dat niet zo zijn, dan was hij in ieder geval per ongeluk geraakt.

Na het steekincident ging D. ervandoor. Hij werd twee weken later in Den Haag opgepakt. Het slachtoffer liep een geperforeerde dikke darm op en moest met spoed worden geopereerd. D.'s raadsman Mark Dunsbergen was van oordeel dat tbs met dwangverpleging in dit geval niet aan de orde was. Daarnaast had niemand gezien dat D. zou hebben gestoken. Ook vond hij dat de verklaringen van zijn opponenten nogal rammelden. Bovendien, zo stelde Dunsbergen, leek de hele situatie erop dat zijn cliënt uit noodweer kon hebben gehandeld.

Uitspraak over twee weken.