Middelburgse reddingsbrigade zoekt nieuwe redders

Toegevoegd: 31-08-2020, 06.55 uur
Bij de reddingsbrigade leer je jezelf en anderen te redden uit het water.
© Foto: Van Dixhoornbrigade

MIDDELBURG - Stel: er valt iemand in het water die niet goed kan zwemmen. Wat moet je dan doen? Bij de Middelburgse Van Dixhoornbrigade trainen kinderen en jongeren (met minimaal  het A-diploma) wekelijks om zichzelf en anderen te redden uit het water. De club is nog op zoek naar nieuwe leden voor de zwemtrainingen en de eigen rampenploegen.

Het primaire doel van de club is dat leden uiteindelijk in staat zijn om drenkelingen vanuit verschillende situaties te redden. Brigadevoorzitter Leo Wolterman: “Dat kan zijn wanneer iemand vanaf het fietspad langs het kanaal te water raakt, maar ook bij een ijsongeval of een auto te water. Bij de reddingsbrigade doen we dan ook veel meer dan alleen baantjes zwemmen. We leren doelgerichte technieken om jezelf en anderen te redden in noodsituaties. We hopen natuurlijk dat onze leden deze technieken nooit nodig hebben maar die kans bestaat natuurlijk wel. Elk jaar verdrinken in ons land immers zeker 75 mensen.”

Afgelopen zomer werd met name langs de Zuid-Hollandse kust ook diverse keren melding gemaakt van verdrinkingen. Trainen bij de reddingsbrigade heeft volgens Wolterman daarom zeker zin. “Niet alleen omdat je bij ons leert wat je moet doen als je in het water kramp krijgt of hoe je het beste kunt blijven drijven, ook omdat je werkt aan je conditie en je tegelijkertijd je zwemvaardigheid verder verbetert. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat bij zeker 25 procent van de reddingen sprake is van een slachtoffer dat niet of niet goed genoeg kon zwemmen. In de praktijk zien wij dat kinderen soms alleen een A of hooguit een B-zwemdiploma halen. Dan ben je er eigenlijk nog niet. Ook al heeft een kind het C-diploma gehaald, dan nog is het goed om te blijven trainen. Zwemvaardigheid gaat immers na het behalen van het diploma vanzelf weer achteruit als er niet regelmatig wordt geoefend.”

Bij de Van Dixhoornbrigade zwemmen kinderen vanaf een jaar of 7 maar een echte leeftijdseis is er niet. “Het belangrijkste is dat iemand minimaal het A-diploma heeft”, zo legt Wolterman uit. De jongste leden zwemmen op zaterdagochtend, jongeren vanaf ongeveer 12 jaar trainen op de vrijdagavond. Vanaf diezelfde leeftijd kunnen leden meedoen aan rampenoefeningen en helpen bij bewakingen. Vanaf 21 jaar kunnen zij ook lid worden van de senioren rampenploeg die ingezet kan worden bij echte calamiteiten. Proefzwemmen bij de brigade is altijd twee keer gratis. Meer informatie is te vinden op www.vandixhoornbrigade.nl/actie.