'Stijging verkeersdoden schrikbarend'

Toegevoegd: 02-01-2007, 00.12 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
MIDDELBURG - Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) noemt de stijging ’schrikbarend’. Dit jaar zijn in het Zeeuwse verkeer 39 personen om het leven gekomen. Zestien meer dan in 2004 en 2005 (beide 23). Zoveel dodelijke verkeersslachtoffers zijn sinds het einde van de jaren negentig niet meer geregistreerd.

Volgens het ROVZ is het niet makkelijk een verklaring te vinden voor deze toename met bijna 70 procent.

Al eerder zijn uitschieters geconstateerd, zowel naar boven als naar beneden, maar 2006 gaf in vergelijking met de afgelopen twee jaar wel een erg groot verschil te zien. Samen het de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wil het ROVZ alle ernstige verkeersongelukken van dit jaar analyseren.

In het Zeeuwse verkeer kwamen dit jaar vijf kinderen tot twaalf jaar om (ze reden allemaal mee in een auto), elf jongeren in de categorie van twaalf tot 25 jaar jaar en elf personen van 65 jaar en ouder (van wie acht op fiets of brommer reden). Opmerkelijk veel ongelukken met dodelijke afloop deden zich in 2006 op de Bevelanden voor: veertien, evenveel als in Zeeuws-Vlaanderen. Die laatste regio geldt al jaren als het deel van Zeeland met veel ernstige ongelukken.

Twintig dodelijke slachtoffers waren inzettenden van personenauto’s; vijftien reden op fiets of bromfiets. Bij vier ongelukken waren meerdere doden te betreuren; in één geval zelfs drie.

Voor gedeputeerde A. Poppelaars is de verkeersveiligheid het beleidsterrein waarover hij zich de meeste zorgen maakt. „We hebben de afgelopen jaren extra geld uitgegeven aan maatregelen voor fietsers en bromfietsers, aan het veiliger maken van autowegen en aan gedragsbeïnvloeding, maar in de cijfers van dit jaar zie je daar niets van terug.“

Benadering
Hij wil voortaan elk jaar 300.000 euro beschikbaar stellen om acute knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid aan te pakken.

H. Rhebergen van het ROVZ tekent bij de cijfers aan dat op basis van de telling in één jaar niet mag worden geconcludeerd dat het volstrekt de verkeerde kant opgaat met de verkeersveiligheid in Zeeland. Hij heeft nog geen cijfers over het aantal ziekenhuisgewonden door verkeersongevallen, maar de eerste signalen duiden erop dat hier geen sprake is van forse stijgingen. Rhebergen: „Vooropgesteld natuurlijk: het aantal dodelijke slachtoffers is veel te hoog en in alle gevallen zijn familieleden, vrienden en bekenden met groot verdriet geconfronteerd. Maar je moet ook vanuit een statistische benadering naar de cijfers kijken. Op de Zeeuwse schaal zijn de aantallen klein. Pas na drie jaar valt te zeggen of van een duidelijke trend kan worden gesproken.“

Vreemd
Rhebergen realiseert zich daarbij ook dat dat de stijging zo groot is dat ze niet alleen aan toeval kan worden geweten. „Daarom is onderzoek naar de dieper liggende oorzaken gewenst. Er zijn vreemde ongelukken bij.“