Advocaat krijgt gelijk: steekpartij was noodweer

Toegevoegd: 10-09-2020, 20.06 uur
Sporenonderzoek op de plaats delict, nu ongeveer een jaar geleden.
© Foto: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag de 28-jarige Vlissinger A. D. voor het neersteken van een 28-jarige plaatsgenoot ontslagen van rechtsvervolging. De rechtbank is van oordeel dat D. destijds uit noodweer heeft gehandeld.

In de nacht van 28 op 29 augustus vorig jaar wilde D. rond 02.00 uur nog even 'buurten' bij een vriend in de Margrietenlaan in Vlissingen. Bij deze bewuste vriend waren al enkele andere personen, waaronder ook het latere slachtoffer. Al snel werd duidelijk dat D. niet welkom was. Eén van de aanwezigen had nog een schuld van tachtig euro bij D. en die wilde dat er werd terugbetaald. In plaats van geld kreeg hij het advies 'op te rotten'.

Toen D. na herhaalde pogingen zijn hand naar zijn tas met barbecuespullen bracht en daar een mes uithaalde, vlogen de mannen op hem af. Ze smeten enkele stenen in zijn richting en de man van wie D. nog geld tegoed had ging hem te lijf met een spade. In het gevecht kwam D. met het mes in de hand op de grond terecht. Volgens de verdachte moest het slachtoffer op dat moment op hem zijn gevallen en het mes hebben geraakt. Mocht dat niet zo zijn, dan was hij in ieder geval per ongeluk geraakt.

Na het steekincident ging D. ervandoor. Hij werd twee weken later in Den Haag opgepakt. Het slachtoffer liep een geperforeerde dikke darm op en moest met spoed worden geopereerd.
Tegen de D. werd twee weken geleden tbs met dwangverpleging geëist. D.'s raadsman Mark Dunsbergen was van oordeel dat tbs met dwangverpleging in dit geval niet aan de orde was. Hij pleitte voor noodweer. De rechtbank ging hier vandaag dus in mee.

JR (11-9-2020 om 13:17)
Moet zeggen Pvver heeft een goed punt! Eerst is de eis TBS met dwangverpleging en nu niets meer! TBS eis heb je niet zomaar hoor.
Pvver (10-9-2020 om 23:42)
Noodweer? Meneer trekt zelf eerst een mes, vervolgens wordt hij (terecht) aangevallen waarbij een persoon gestoken wordt. Hoe kan dit noodweer zijn? Meneer had allang de tijd gehad om te vluchten. Enfin rechtbank Zuid-West, jullie geven een prima signaal af naar alle jongeren die met een mes rondlopen. Want je wordt toch zelden veroordeeld....