Geldboete geëist voor plaatsen volgapparatuur dominee

Toegevoegd: 01-10-2020, 20.13 uur
Geldboete geëist voor plaatsen volgapparatuur dominee
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) in Middelburg heeft donderdag tegen zowel een Recherchebureau uit Putten als haar eigenaar, de 50-jarige L.P. elk een boete van 5.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk geëist.

Het bureau wordt ervan verdacht een GPS-zender onder de auto van dominee G. Bredeweg uit Kruiningen te hebben geplaatst. De dominee kwam daar achter na een anonieme tip. Wie de opdracht tot het plaatsten van dat apparaat had gegeven wilde P. niet zeggen, maar het was in 2017 een groep van verontruste leden van de Gereformeerde Gemeente die bang waren dat de dominee zich spullen en het kerkgebouw zou toe-eigenen, of wel vervreemden.

Door het volgen van de dominee konden ze precies zien waar en wanneer hij ergens was geweest. Volgens P waren het niet meer adressen geweest waarvan hij moest controleren of de dominee daar was geweest, waaronder die van een notaris. Het onderzoek leverde echter niets op.

De achtergrond van deze actie door de verontruste kerkgangers is de rel binnen de geloofsgemeenschap, enkele jaren geleden, waarbij kerkgangers elkaar te lijf gingen en het uiteindelijk tot een kerkscheuring leidde. De uitspraak is op 15 oktober.

Douwe dabert (4-10-2020 om 12:57)
@Martin, steek je hoofd eens uit je gelovige wereld en ontdek dat daar heel veel mensen zijn die niet geloven maar buitengewoon oprecht en eerlijk zijn.
Martin (3-10-2020 om 19:35)
Ik hoor wel tot 'die groep'. Ik walg van wat daar is gebeurd en van onderstaande reacties.
Douwe dabert (3-10-2020 om 15:17)
Heb je naasten lief staat er in dat grote boek. Achterbaks en schijnheilige groep is het. Ik ben blij dat ik daar geen deel van uit maak. Zouden zulke lui welkom zijn bij de hemelpoort??? Ik denk dat die deur eerder open staat voor een hoop ongelovigen.
Piet (1-10-2020 om 23:44)
De gelovigen/kerkleden zijn de opdrachtgevers bij het recherche bureau! Dus declareert het recherche bureau dit gewoon bij deze kerkgemeenschap. Daar houden ze gewoon een extra collecte en het probleem is opgelost. Zo gaat men in die kringen om met geld!