Sluiskiltunnel ten onrechte gesloten bij achtervolging

Toegevoegd: 07-10-2020, 15.40 uur
Sluiskiltunnel ten onrechte gesloten bij achtervolging
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

SLUISKIL - De politie had dit weekeinde niet de opdracht mogen geven de Sluiskiltunnel (N62) te sluiten om een achtervolgde Franse auto tot stoppen te dwingen. Dat meldt de politie na intern onderzoek.

De achtervolging startte vrijdag op de A58 bij Wouw toen rond 22.30 uur een Frans voertuig met hoge snelheid de politie passeerde. De bestuurder negeerde vervolgens een stopteken en reed met hoge snelheid door terwijl enkele zakken met hennep uit het raam werden gegooid. De hennep lag volgens de politie verspreid langs de weg.

De bestuurder reed met onverminderde vaart door en kwam uiteindelijk uit bij de Westerscheldetunnel. De politie droeg vervolgens op om een slagboom bij de Sluiskiltunnel te laten zakken, maar dat had volgens de politie nooit gemoeten. "Deze handeling is niet conform de protocollen die gelden bij achtervolgingen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de politie een opstopping veroorzaakt om een verdachte te kunnen aanhouden, wanneer andere verkeersdeelnemers het risico zouden kunnen lopen hierbij betrokken te raken. De zaak wordt door de politie intern dan ook hoog opgenomen", zo laat een woordvoerder van de politie vandaag op eigen initiatief weten.

Op het moment dat de achtervolgde auto arriveerde, stonden zes voertuigen te wachten voor de gesloten tunnel. De vluchtende bestuurder passeerde de auto’s over de vluchtstrook en reed vervolgens dwars door de dichte slagboom. De voorruit van de vluchtende auto werd zwaar beschadigd, maar de bestuurder vluchtte verder. "Op het moment dat vrijdagavond duidelijk werd dat de veiligheid voor zowel omstanders als politiemedewerkers in het geding zou kunnen komen is direct het commando gegeven de achtervolging te staken. De achtervolgde auto verdween vervolgens uit beeld", aldus de politie.

Jan louwerse (7-10-2020 om 20:56)
ze hadden er een container voor moeten zetten. dan kan je geen kant meer uit
Koos (7-10-2020 om 20:26)
Diep triest! Wat is dit toch voor gezeik man! Die franse hond, vlucht voor de politie, dus is fout. Als je niks te verbergen heb, kan je stoppen. Die smerige fransoos pleur hennep uit raam, en wil wegkomen. Waarom wordt er niet een Connexion bus dwars voor de tunnel geplaats? Dan remt ie wel hoor. En rijd ie er tegen? Zijn schuld! Je moet stoppen voor de overheid! Nee ze laten weer maar eens zien hoe een mietjes het zijn bij de politie. Rijd die klootzak van de weg af joh. Hebben ze audi a6 met 300 pk en dan nog kwijt laten rijden! Waar was de helikopter? Bijna dik 100km , en nog niet gepakt ook! Zou me schamen als ik moest zeggen, dat ik er achter aan zat. Diep triest gewoon! Om je rot en kapot te schamen! Stakkers! Schiet op de banden???
A.M. Berben (7-10-2020 om 20:08)
Ik vind het helemaal in orde dat de tunnel kan worden afgesloten op verzoek van de politie wanneer die iemand achtervolgt. Juist het feit dat dit nu weer eens niet zou hebben gemogen toont voor mij maar weer eens aan wat voor een soft Gutmensch land we geworden zijn met niets dan respect voor de privacy van geweldplegers en boeven en haat jegens onze eigen geschiedenis opdat een aantal schreeuwers dit zo nodig vindt. Het gaat er toch om dat verdachten van asociaal gedrag en/of misdaden aangehouden kunnen worden of niet?
anoniem (vervolg) (7-10-2020 om 19:28)
deze agenten hebben ook naaste familie leden thuiszitten. Misschien kunnen hun "meerdere" eens goed nadenken, voordat ze beginnen te roepen dat het niet conform het protocol is. Vergeet niet ze doen ook maar hun werk, weten jullie zelf wel het protocol in deze situatie.
anoniem (7-10-2020 om 19:21)
Jammer dat er op dat moment geen vrachtwagenchauffeurs waren die een fuik konden maken. Kon deze vluchtende bestuurder zonder enig probleem worden vastgereden. Dit komt vaker voor dat vrachrwagenchauffeurs meehelpen. Schandalig dat nu deze politieagenten erop worden aangekeken dat ze de sluiskiltunnel hebben laten afsluiten, omdat dit niet conform het protocol was. Waarom deze agenten, verschillende regio's waren al aan het achtervolgen vanuit Wouw!!!! Duur ook even voordat je hier in de Sluiskiltunnel bent.Neem aan dat regio Roosendaal niet tot hier heeft gevolgd. Moeten ze dan eerst heel het protocol lezen voordat ze mogen vragen om de tunnel te sluiten.
Tom Helgers (7-10-2020 om 18:40)
Slap optreden. Intern onderzoek!? Ze kunnen beter die idioot opsporen! Het was rustig op de weg dus de politie had vrij baan. Triest dat juist nu de agenten weer de schuld krijgen terwijl ze een crimineel hebben moeten laten gaan.