Vier besmette bewoners De Wieken overleden

Toegevoegd: 13-10-2020, 08.35 uur
Vier besmette bewoners De Wieken overleden
© Foto: HVZeeland.nl

ZIERIKZEE - Vier cliënten van De Wieken in Zierikzee die besmet waren met het coronavirus zijn de afgelopen dagen overleden. Dat meldt Eilandzorg, de organisatie waar het verpleeghuis onder valt.

Begin oktober werd een medewerker van de afdeling somatiek op de tweede etage van de zorglocatie positief getest op het coronavirus. In overleg met de GGD werden vervolgens direct extra voorzorgsmaatregelen getroffen voor de hele locatie. De betreffende afdeling ging uit voorzorg in quarantaine. Op de afdeling somatiek wonen ouderen met lichamelijke aandoeningen. Er is ruimte voor 28 cliënten die elke hun eigen appartement hebben met wc en douche.

Op donderdagmiddag 8 oktober bleken ondanks de extra maatregelen meerdere cliënten van de afdeling en een klein aantal medewerkers ook besmet te zijn. Inmiddels zijn 12 van de 27 cliënten van de afdeling somatiek positief getest. "Onder hen wisselt het ziektebeeld van milde tot ernstige klachten", zo laat Eilandzorg weten. Van de genoemde 12 cliënten zijn er 4 in de afgelopen dagen overleden.

Het aantal besmette medewerkers van de betreffende afdeling is opgelopen tot 11 van de 59. “Onder hen wisselt het ziektebeeld van geen tot milde klachten. Deze medewerkers verblijven thuis in quarantaine. De richtlijnen van het RIVM en de adviezen van de GGD bepalen wanneer zij hun werk hervatten in de Wieken”, aldus de Eilandzorg.

Kwetsbare gezondheid
Eilandzorg heeft naar eigen zeggen dagelijks meermaals contact met de GGD en de betrokken artsen. Daarnaast zijn medewerkers van de GGD regelmatig op de locatie aanwezig om te adviseren over de aanpak van deze uitbraak. Directeur/bestuurder Marieke de Jong in een persbericht: “De cliënten die in Locatie De Wieken wonen hebben een kwetsbare gezondheid. Echter om iemand te moeten verliezen onder deze omstandigheden is ontzettend verdrietig. Voor de familie en naasten is dit erg zwaar; en ook de betrokken medewerkers gaat dit erg aan het hart. Eilandzorg doet er alles aan om corona het hoofd te bieden en dagelijks liefdevolle zorg en ondersteuning te geven aan onze cliënten.”

Om het risico op een verdere verspreiding te verminderen volgt Eilandzorg nog steeds het advies van de GGD om bewoners van De Wieken tijdelijk geen bezoek te laten ontvangen. “Dit is een dringend advies, geen bezoekverbod zoals eerder dit jaar. In de praktijk betekent dit dat Eilandzorg 1 bezoeker per bewoner per dag toestaat voor Locatie De Wieken. In overleg kan van de regeling worden afgeweken in het geval van ernstig zieke bewoners. Contact met de familie verloopt nu ook veel via videobellen. Eilandzorg activiteitenbegeleidsters en zorgmedewerkers zetten zich daarnaast extra in om nog meer persoonlijke aandacht te geven aan de bewoners”, zo laat de organisatie weten.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Ja-Ja (14-10-2020 om 07:10)
Aan Terneuzenaar Dat kan wel waar eens zijn. Vroeger toen ik op de middelbare school zat had ik een leraar die had een atoombom in Japan overleeft. Zjin mede gevangenen stierven aan Fallout.[Neerslag wat neer valt na de a-Bom op aarde]. Hij rookle in Japan heel veel en zei dat zijn longe een klein laagje nicotine hadden opgebouwd. En hij rookte voor de klas constand [Dat zou nu niet meer mogen]. Ps.Ik zeg niet dat roken goed is maar bij die leraar zou het wel eens waar geweest kunnen zijn.
Terneuzenaar (13-10-2020 om 13:53)
Wat mij is opgevallen in mijn omgeving, is dat niet rokers vaker besmet raken (en overlijden) dan mensen die wel roken. Dit wordt door de media natuurlijk niet gedeeld, enkel dat mensen met overgewicht of verminderde weerstand vatbaarder zijn..
Ja-Ja (13-10-2020 om 11:08)
Deze personen lagen dus op een speciale afdeling en waren oudere met onderliggende ziektes. Makkelijk even testen ,de uitslag corona. Was het corona of griep? En waren deze personen misschien toch gestorven aan hun aandoeningen? Of staat corona gewoon bij voorbaat al vast. Redactie, ga eens naar betreffende zorglocatie en stel eens vragen. Niet alles kwakkeloos neerzetten.Doe eerlijk onderzoek. Bij RIVM/speciliste?? is het ook nattenvinger werk en heulen met de regering is bijna wettelijk. Wand anders?