Wapenvondsten Zierikzee na ruzie motorclub

Toegevoegd: 21-10-2020, 11.35 uur
De politie trof verschillende wapens aan.
© Foto: Politie Zeeland - West-Brabant

ZIERIKZEE - De reeks wapenvondsten de afgelopen tijd in Zierikzee hebben te maken met een uit de hand gelopen ruzie binnen een motorclub. Dat meldt de politie, die de afgelopen tijd een groot recherche-onderzoek draaide naar aanleiding van brandstichtingen en bedreigingen. Tijdens het onderzoek werden een reeks vuurwapens en drugs in beslag genomen en werden meerdere arrestaties verricht.

Het onderzoek werd gestart na twee explosies op 16 en 21 september bij een woning aan de Moggestraat. Op 16 september werd aanvankelijk de bewoner gearresteerd maar hij werd zelfde dag weer in vrijheid gesteld toen bleek dat hij niets met de brandstichting van doen had.

Weer vijf dagen later bedreigde een man met een mes de bewoner van dezelfde woning in de Moggestraat. De politie was ondertussen met het onderzoek gestart, hierbij rees het vermoeden dat de incidenten in de Moggestraat een relatie hadden met een conflict tussen een aantal mensen die deze zomer betrokken waren bij de oprichting van een nieuwe motorclub in Zierikzee.

De diefstal van gereedschappen en een motorzadel uit een schuur aan de Schuttershofstraat werd aan de zaak gelinkt en ook werd een verband gelegd met een ruzie op 7 juli in Zierikzee. Ook het in brand steken van een motor op 20 augustus werd aan het onderzoek gelinkt. Inmiddels kwamen verschillende personen in beeld, onder meer een man die op 21 augustus in Vlissingen werd aangehouden wegens het bezit van een imitatie-vuurwapen.

Remleiding doorgesneden
Bovenop deze incidenten kwamen op 8 oktober nog een telefonische bedreiging en een sabotage. Bij één van de betrokkene werden namelijk de remleidingen van zijn auto doorgesneden. Op 10 oktober meldde één van de betrokken mannen zichzelf op het politiebureau. Hij voelde zich ernstig bedreigd en had een groot mes bij zich om zich te kunnen beschermen. Ook vertelde hij dat hij ondertussen een jachtgeweer had. Nog dezelfde dag doorzocht de politie zijn woning aan de Kapellestraat in Zierikzee. Het jachtgeweer en 720 XTC-pillen werden in beslag genomen.

Het onderzoek werd voortgezet en dit resulteerde op 12 oktober in de aanhouding van een inwoner van de gemeente Noord-Beveland. Hij wordt verdacht van bedreigingen, een vernieling en het tanken zonder te betalen. De man die zich twee dagen eerder op het politiebureau gemeld had, bekende betrokken te zijn geweest bij de brandstichtingen in de Moggestraat.

Invallen
Naar aanleiding van het aangetroffen jachtgeweer deed de politie in de vroege ochtend van 14 oktober invallen in vier loodsen en een woning in Zierikzee. Hierbij de woning werden drie vuurwapens gevonden. De 55-jarige bewoner werd aangehouden. In een loods werden nog eens vier handvuurwapens alsmede een grote hoeveelheid patronen gevonden. Tot slot werden onderdelen van politie- en Marechaussee-uniformen gevonden.

Dezelfde ochtend werd in Hulst een inwoner van Noord-Brabant aangehouden. Hij werd verdacht van bedreigingen in het conflict. Tot slot werden op 15 oktober bij een doorzoeking in een woning in de wijk De Veste jachtgeweren, handvuurwapens, patronen en drugs aangetroffen. De 69-jarige bewoner van dit pand werd aangehouden. Van drie jachtgeweren is komen vast te staan dat deze in 2017 zijn buitgemaakt bij een woninginbraak in Kerkwerve.

Beperkingen
Tijdens het politieonderzoek zijn drie mannen door de rechter-commissaris in bewaring gesteld. Het drietal kreeg zogenaamde beperkingen opgelegd. “Daarom mochten ze alleen contact leggen met hun advocaat en kon om dezelfde reden aanvankelijk niet meer informatie verstrekt worden over het politieonderzoek”, zo legt de politie uit. D beperkende maatregelen zijn inmiddels opgeheven maar de mannen zitten wel nog vast.

Johan (22-10-2020 om 12:24)
Zonde van de Duitse k98 en de Poolse vz24 karabijn, zijn voor de verzamelaars van historische wapens toch van waarde. En helemaal rechts boven is nog net een P08 Luger te zien, wederom een dat eerder in een museum thuis hoort dan bij een clubje mannen in hun midlife crisis met lederen jasjes en snelle brommers.
peter (22-10-2020 om 04:54)
Wat een onzin kraamt die Jaap uit; ongebruikerlijke methoden? Wat verstaat deze boomer hieronder? Meteen binnenvallen met een doodskader en de hele boel overhoop schieten zeker en dan doen alsof er niks aan de hand was? Wat voor mensen met zieke gedachten lopen er toch rond zeg in Zeeland, ongehoord! De politie een arrestatieteam of "het leger" is GEEN knokploeg, schietclub of snelrecht-orgaan; leer dat nou eens stelletje verzuurde Zeeuwse zeurpieten!!!
Mijn mening (22-10-2020 om 00:37)
Stoere mannen op een motor.
Deborah (21-10-2020 om 16:26)
Jaap, deze mensen wonen hier al heel lang. Helaas niet gezegend met veel herseninhoud.
Jac (21-10-2020 om 13:17)
Die lui zijn veels te gestrest, die moeten eens wat vaker relaxed op de motor een rondje gaan toeren ipv al dat geruzie en crimineel gedoe. T'zijn toch motorclubs....... :-)
Jaap (21-10-2020 om 11:56)
Hoe is het zover kunnen komen dat we nu ook in Zeeland met dit uitschot te maken hebben, dat ze de kans krijgen een motorclub op te richten en zich überhaupt hier te vestigen, de verantwoordelijke autoriteiten hebben kennelijk gigantisch zitten slapen. Dit tuig keihard aanpakken, de provincie schoonmaken en schoon houden, desnoods met ongebruikelijke methoden, in dit geval meer dan gerechtvaardigd.