Corona: Verschillende openbare locaties moeten dicht

Toegevoegd: 03-11-2020, 19.07 uur - Update: 03-11-2020, 19.41 uur
Corona: Verschillende openbare locaties moeten dicht
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Er komt vooralsnog geen algehele lockdown maar wel worden verschillende nieuwe maatregelen genomen in de strijd tegen het coronavirus. Verschillende openbare locaties moeten dicht. Ook worden groepslessen in sportscholen verboden. Dat heeft het kabinet zojuist bekendgemaakt.

Rutte zei vanavond dat het “niet slecht, maar zeker niet goed genoeg” ging. Hij refereerde daarbij aan de besmettingscijfers die het RIVM dagelijks deelt. Mede vanwege de druk op de zorg zijn extra maatregelen nodig, zo zei de premier. Het nieuwe “verzwaringspakket” geldt voor het gehele land. De nieuwe maatregelen gaan morgen in om 22.00 uur en lopen sowieso twee weken. Over twee à drie weken zal duidelijk worden welke regels er gelden rondom de Kerstdagen, zo lieten Rutte en De Jonge weten. De mondkapjesplicht zal overigens uiterlijk 1 december ingaan, zo bevestigde De Jonge vanavond.

Het algemene advies voor iedereen wordt: “blijft zoveel mogelijk thuis en vermijd niet-noodzakelijke reizen”. De premier zei daarbij “Vraag je telkens af: Moet ik echt de deur uit of kan het ook anders.” Het aantal gasten dat thuis ontvangen mag worden, wordt beperkt tot twee (kinderen uitgezonderd). Binnen (niet in de thuissituatie) en buiten bestaat een groep uit maximaal 2 personen van verschillende huishoudens. Bij uitvaarten geldt vanaf 9 november een maximum van 30 personen. Bij huwelijksvoltrekkingen geldt een maximum van 20 personen.

Publieke locaties dicht
Alle publiek toegankelijke locaties worden gesloten. Rutte noemde theaters, bioscopen, buurthuizen, verenigingsgebouwen, musea, monumenten en pretparken als voorbeelden maar op de website van de Rijksoverheid worden inmiddels ook seksclubs, dierenparken, zwembaden en bibliotheken genoemd. Zwembaden wel open voor zwemlessen voor kinderen tot en met 12 jaar. Individueel sporten in sportscholen blijft mogelijk maar groepslessen mogen niet meer.

Regionale maatregelen
Op dit moment worden een avondklok, inperking van de detailhandel en een gedeeltelijke sluiting van het onderwijs overwogen, zeker voor bepaalde regio’s waar het aantal besmettingen hoger ligt dan gemiddeld. Hij noemde onder meer Rotterdam, Dordrecht en Twente als regio's waar het niet goed ging en waar dus een feitelijke lockdown wellicht onvermijdelijk is. Rutte zei ook dat de gedeeltelijke lockdown zoals we die nu kennen nog tot zeker half december duren. De Jonge voegde daaraan toe dat de maatregelen pas teruggedrongen kunnen worden als de besmettingsgraad verder naar beneden is gebracht.

Voor reizen naar het buitenland geldt:
- Maak en boek geen reizen naar het buitenland tot medio januari, tenzij strikt noodzakelijk
- Vakantie en familiebezoek zijn geen noodzakelijke reizen
- Controleer voor uw reis altijd het actuele reisadvies per land op Nederlandwereldwijd.nl.
- Komt u terug uit een gebied met oranje reisadvies? Ga 10 dagen in thuisquarantaine.
- Reizen naar Caribische delen van het Koninkrijk kan wel. Check hiervoor het actuele reisadvies.

Afgelopen week werden in ons land ruim 64.000 mensen ‘positief’ getest, zo zei minister De Jonge. Hij zei ook dat de piek van de tweede golf in zicht is, maar dat “we” er nog niet zijn en dat de nieuwe maatregelen dan ook met een reden worden genomen. De Jonge gaf ook aan dat het aantal ziekenhuisopnames in deze tweede golf veel langzamer omhoog ging dan bij de eerste golf. Volgens de minister zal het aantal opnames daarom veel hoger uitkomen dan tijdens de eerste coronagolf. De Jonge: “Alleen al op de IC’s een kwart meer dan in het voorjaar.”

Actuele situatie in Zeeland
Op 26 oktober stond het Zeeuwse aantal besmettingen op 2.888, het aantal ziekenhuisopnames op 168 en het aantal overlijdens op 80. Vandaag zijn deze cijfers opgelopen tot respectievelijk 3.825, 179 en 82. Begin augustus lag het aantal positieve tests nog op 880. Het aantal ziekenhuisopnames stond toen op 151, het aantal sterfgevallen op 69.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Bram (4-11-2020 om 21:34)
Beste ezel, erger dan toen??? Kijk even naar de cijfers op RIVM. NL het komt niet in de buurt van de "eerste" golf.
een Ezel stoot zich (4-11-2020 om 13:09)
Al zouden alle nederlanders 2 maanden in volledige lockdown gaan en daarmee het virus in nederland uitroeien, komt het toch weer terug met de eerste toerist die hier en masse welkom zijn. het heeft geen enkele zin, dat blijkt ook uit de 1e lockdown want nu is het nog veel erger dan toen.
janklaas (4-11-2020 om 11:34)
Dus de AH in middelburg moet dicht aangezien je daar heen moet door een openbare ruimte.