Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
25 files van totaal 83 km

Oproep: 'Ga gewoon naar huisarts en medisch specialist'

Toegevoegd: 13-11-2020, 17.51 uur
Oproep: 'Ga gewoon naar huisarts en medisch specialist'
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - ‘Wacht niet met bellen naar je huisarts en zeg een afspraak met een medisch specialist niet af’. Dit is de boodschap die huisartsen en ziekenhuizen in Zeeland vanaf vandaag gezamenlijk extra uitdragen. Ze willen daarmee voorkomen dat patiënten niet meer naar het spreekuur komen terwijl ze wel (ernstige) gezondheidsklachten hebben.


“Tijdens de intelligente lockdown in maart zagen veel huisartsen het aantal patiënten op het spreekuur teruglopen. Ook met ernstige klachten bleven mensen toen thuis. En soms werden afspraken in het ziekenhuis afgezegd. Dit kan vervelende gevolgen hebben, zoals een verontrustende diagnose of een langere weg naar eventueel herstel”, zo legt de GGD Zeeland namens de betrokken partijen uit.

Hoewel het beeld nu niet is dat heel veel mensen een bezoek aan de huisarts of specialist voor zich uitschuiven, hechten de (huis)artsen er belang aan te melden dat iedereen welkom is en dat het belangrijk is om bij klachten altijd contact op te nemen met de huisarts. Mensen hoeven niet bang te zijn om in contact te komen met een coronapatiënt. Huisartsen en specialisten houden de patiënten met corona-gerelateerde klachten en andere klachten gescheiden van elkaar”, aldus de GGD.

Volgens de organisaties kunnen patiënten er op vertrouwen dat het veilig is om naar de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis te gaan. “Huisartsen en specialisten doen er alles aan om de richtlijnen goed na te leven, zoals het garanderen van de 1,5 meter afstand en een mondkapjesplicht bij het betreden van de praktijk en in de wachtkamer. Aan patiënten wordt gevraagd geen deurknoppen en -klinken aan te raken en de handen te ontsmetten voordat de wachtkamer wordt betreden.”

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Snoeier (16-11-2020 om 14:54)
@klara Ja* gezeten,* nog nog (?) formulier? Dus* ik zeg; 'zin'* gezeur. En* patient, * compleet* salaris. (E* ... )* Zinsopbouw nog niet eens meegenomen. En dit in drie regels. Goedendag
Drica (14-11-2020 om 13:34)
Ik maak me niet druk(meer) eerst bellen ze je af ivm Corona en nu klagen dat de mensen niet komen. Ikben ook afgebeld geworden door specialismen. Met de huisarts heb ik wel contact en kan ik altijd een telefonisch spreekuur aanvragen.. Ik probeer goed voor mezelf te zorgen . Goed en gezond te eten en te drinken en mijn bubbel zo klein mogelijk te houden.CZ vaart allen wel in deze pandemie. Medische zorg is verminderd maar de premie gaat skyhigh omhoog. Corona moet meer centraler behandeld gaan worden zodat wij niet bang hoeven te zijn om hulp te vragen en je dan begrip moet hebben voor de Coronazorg die voor gaat. Alle andere klachten lijken luxe .
klara (14-11-2020 om 13:32)
ja Zeeuw, heeft een groot punt, zelf naar het ADRZ Vlissingen geweest, om bloed te prikken. Heb daar een half uur gezeten , en toen nog nog gezeur over niet goed ingevuld formulier? dus ik zeg, dan ga ik wel terug naar de huisarts, maar toen bang voor gezeur. en vergeet niet de patient , zorgt wel voor jullie salaris. ( en alles kompleet met punt, komma.
Peter (14-11-2020 om 08:44)
Dit is toch wat het kabinet onder bezuiniging in de zorg verstaat? Eindelijk hun zin, de patiënt is de dupe. Ik wacht al meer dan een half jaar op een afspraak voor de pijnpoli. Het enige wat je krijgt is een vragenlijst per email. Verder hoor je niets meer. De zorg is naar de klote.
Dag vlinder (14-11-2020 om 06:50)
@ Zeeuw, Doe even heel gauw normaal wil je !. Dat jij afgekafderd wordt aan een telefoon en niet gehoord voel is vervelend maar wil nog niet gelijk zeggen dat dit altijd zo is. Bovendien als je niet na eigen inziens tevreden bent over de manier waarop kan je ook een klacht indienen inplaats van hier je commentaar te plaatsten, want zo wordt er niks aan gedaan wel als je ergens je klacht neer legd.
jaja (14-11-2020 om 00:15)
Als je belt omdat je iets wilt Laten nakijken omdat je het niet vertrouwd moet je je eerst laten testen. Doeeeiiii
Cookie-instellingen beheren