Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Slimme camera's telefoongebruik vanaf morgen ingezet

Toegevoegd: 15-11-2020, 17.07 uur
De camera’s die handhaven op handheld telefoongebruik achter het stuur. Een foto die door de handhavingscamera is gemaakt.
De camera’s die handhaven op handheld telefoongebruik achter het stuur.
© Foto: Openbaar Ministerie
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Even een appje beantwoorden of een telefoonnummer opzoeken in de auto, veel automobilisten doen dat. Maar het levert een groot risico op voor de verkeersveiligheid en de kans op een boete neemt vanaf morgen toe. Vanaf dan worden namelijk slimme camera's ingezet om overtreders te betrappen en te beboeten.


Het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur is niet toegestaan en speelt volgens het Openbaar Ministerie (OM) steeds vaker een rol bij verkeersongevallen. Bij een blik op je smartphone zie je immers even niets om je heen. “Die paar tellen kunnen het verschil maken tussen veilig thuiskomen en het veroorzaken van een ongeval”, zo stelt het OM.

Het verbod om mobiele elektronische apparaten bedoeld voor communicatie of informatieverwerking tijdens het rijden vast te houden geldt al langer. Op dit moment wordt hier vooral op gehandhaafd met staande houdingen door de politie maar dit kost veel capaciteit. Daarom heeft het Openbaar Ministerie onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving.

Automatisch gedetecteerd
Uit het onderzoek kwam naar voren dat er slimme camera's bestaan die van elke passant een foto kunnen maken en vervolgens automatisch kunnen detecteren of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. Voor de zekerheid worden foto's waarbij het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, doorgestuurd naar het CJIB voor een handmatige check door een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA).

Bevestigt de BOA dat er een mobiele telefoon wordt vastgehouden, dan volgt een verkeersboete op kenteken. Volgens het OM zijn de foto’s uit het systeem immers zo duidelijk, dat deze voldoende bewijs zijn om boetes op te leggen. De foto’s kunnen net als bij andere overtredingen door de kentekenhouder worden opgevraagd. De kentekenhouder kan ook in beroep gaan tegen de opgelegde boete, welke overigens 240 euro bedraagt.

Eerste in Europa
In Europa is Nederland het eerste land dat de camera's echt in gaat zetten, in Australië worden ze al langer gebruikt. Bij tests in Nederland bleken de camera's een succes, zo zegt het OM. “Op een bepaalde testdag werden met twee camera’s 400 overtredingen gesignaleerd.” Op de bewuste dag werd 24 uur lang gemeten langs een drukke N-weg en 6 uur lang vanaf een viaduct boven een snelweg.

De camera’s functioneren overigens dag en nacht en bij alle weersomstandigheden. Ze zijn daarnaast ook gemakkelijk te verplaatsen. “Zo kan het systeem elke dag op een andere locatie geplaatst worden. Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding. Dat moet het handheld telefoongebruik achter het stuur verminderen en de veiligheid op de weg vergroten”, aldus het OM.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
irrelevant (15-11-2020 om 22:05)
400x240= 96000 euro aan boetes. 96000/(24+6)= 3200 euro/uur. Daar zou ik als overheid, van belastinggeld, ook wel een camera of tig voor willen aanschaffen. Om vervolgens de camera die door de burger betaald is, in tienvoud weer terug te krijgen. En ook wel handig om te zien waar wie zich begeeft, in welke patronen etc. O nee, het is natuurlijk voor de verkeersveiligheid :)
Timsalabim (15-11-2020 om 21:53)
Al vanaf iOS11 (2017) is het mogelijk een iphone niet te laten werken als je rijd, de telefoon kan dit “zien” of “voelen” aan de beweegings snelheid van de gps. Amazing he wat een beetje googlen al niet te weeg brengt.
Joris (15-11-2020 om 20:47)
"Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding." Mag ik dat kortzichtig noemen van het OM? De echte die-hard-appers leggen die telefoon echt niet weg omdat er ooit eens toevallig op hun pad mogelijk eens een cameraatje kan staan. Boete schrikt niet af, rijontzegging ook niet.
Hunters (15-11-2020 om 20:31)
Kijken als het iemand van de 2e kamer ze dochter gepakt wordt door een pedofiel zouden meer mensen moeten opstaan tegen zulke lui politie en justitie doen niks
Koos P. (15-11-2020 om 20:16)
@Peter, heb je iets te verbergen dan? Ik denk dat veiligheid toch wel iets meer voorop staat dan privacy. En anders ga je lekker fietsen, toch? Kom je ook nooit in een stad of winkel? Daar wordt je ook sowieso op beeld vastgelegd. Maar daar is het geen probleem zeker?
Johan (15-11-2020 om 19:37)
En zo hebben we er weer een apparaat bij om de burger volledig geautomatiseerd in de gaten te houden. De brave burger durft niets meer in zijn handen te pakken in de auto maar de grote criminelen hebben nog steeds vrij spel. Waar een klein landje groot in kan zijn. Big Brother is overal.
Cookie-instellingen beheren