NOS: 'Harde lockdown tot en met 19 januari'

Toegevoegd: 14-12-2020, 11.59 uur - Update: 14-12-2020, 13.57 uur
NOS: 'Harde lockdown tot en met 19 januari'
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Er wordt een harde lockdown voorbereid waarbij onder meer scholen en niet-essentiële winkels nog tot en met 19 januari dichtgaan. Dat melden de NOS en RTL Nieuws. Nu.nl meldt dat bronnen ook aan dit medium de lockdown hebben bevestigd.

Vanavond om 19.00 uur houdt premier Rutte vanuit het torentje een toespraak. Volgens de NOS en RTL Nieuws zou hij dan vergaande maatregelen gaan afkondigen die vanavond om middernacht in zouden gaan. Dit om een run op winkels morgen te voorkomen. RTL Nieuws meldt dat zowel basis- als middelbare scholen dichtgaan. Ook kinderopvanglocaties zouden volledig gesloten worden, met uitzondering van noodopvang voor mensen in cruciale beroepsgroepen. Het maximale aantal bezoekers thuis wordt volgens de NOS teruggebracht van 3 naar 2. Wel zou er voor de kerstdagen een uitzondering komen, vermoedelijk een maximaal aantal van 3.

Niet alleen niet-essentiële winkels zouden volgens de NOS dicht gaan, ook contactberoepen zouden niet meer mogen worden uitgevoerd. Kappers, massagesalons en bijvoorbeeld sekswerkers zouden hun werkzaamheden moeten stoppen, zo meldt de omroep, die ook meldt dat een avondklok wel besproken is maar (nog) niet wordt ingevoerd. Eerder werd door de NOS gemeld dat fysiotherapeuten hun werkzaamheden ook stil zouden moeten leggen maar dat bericht is inmiddels teruggedraaid. Uiteraard zal sowieso vanavond pas de exacte uitwerking van de maatregelen officieel bekend worden.

Een week geleden sprak het RIVM al van een zorgwekkende stijging van het aantal coronabesmettingen. In de week van 2 tot en met 8 december werden landelijk gezien 27 procent meer nieuwe meldingen van COVID-19-besmettingen gemeld. Sinds 8 december zijn de besmettingscijfers alleen maar verder gestegen.

Later meer

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Bram (15-12-2020 om 08:25)
Veel mensen besmet. Nja veel dat weten we niet omdat we dit nog nooit eerder hebben gedaan. Maar goed 10.000 mensen besmet op een dag. Daar gaan we, even wat feiten: Meeste mensen geen of lichte klachten Meeste mensen worden of zijn niet ziek Klein percentage is wel ziek Van dat kleine percentage gaat bijna niemand Dood!!!! En dus heel land opslot en economie naar klote?????
.... (14-12-2020 om 13:42)
Kon dit niet 2 maanden geleden al? Dan waren we er nu misschien wel al vanaf..
jo de kind (14-12-2020 om 12:48)
Als alle niet noodzakelijke winkels dicht moeten en contactberoepen waarom wordt het profvoetbal en andere sporten niet stilgelegd
brom (14-12-2020 om 12:33)
Het is zoals het is. Jammer dat men zich niet aan de regels wilde houden met dit als gevolg. Iedereen zag het aankomen. Toch bleven de mensen maar de straat op gaan. Is nu voor de komende 4 weken klaar. Avondklok met oud en nieuwjaar. Geen leuke kerst met familie. Bedankt iedereen.
Timsalabim (14-12-2020 om 12:21)
Maar hoe is het nou toch mogelijk dat de besmettingen stikgen??? We dragen toch allemaal niet medische mondkapjes, kunnen niet naar de kroeg, vuurwerk is verboden en alchol ook in zekere zin. Apart dat het dan toch stijgt na al die “maatregelen”....