Onderzoeksraad na aanvaring Westerschelde: 'Veiligheid riviercruisevaart niet voldoende'

Toegevoegd: 17-12-2020, 10.31 uur
Er werd onderzoek gedaan na een aanvaring bij op 1 april 2019 bij Terneuzen.
© Foto: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De groeiende populariteit van riviercruises in Nederland vraagt om extra aandacht voor de veiligheid. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van de aanvaring tussen het Zwitserse riviercruiseschip Viking Idun en een Maltese chemicaliëntanker in de nacht van 1 april vorig jaar op de Westerschelde bij Terneuzen.

Op de bewuste aprildag waren aan boord van het cruiseschip 137 veelal oudere passagiers en 43 bemanningsleden aanwezig. Net na middernacht kwam het schip in aanvaring met de chemicaliëntanker, welke beladen was met onder meer benzeen, heptaan en methanol. De klap veroorzaakte een groot gat in de scheepswand van de tanker. Ook het cruiseschip raakte flink beschadigd. De opslag van de chemicaliën in dubbelwandige tanks heeft een lekkage van zeer giftige stoffen voorkomen, zo concludeert de Onderzoeksraad vandaag. Enkele van de passagiers van het cruiseschip, welke veelal in afgesloten hutten lagen te slapen, raakten lichtgewond.

De Onderzoeksraad concludeert in een vandaag gepubliceerd rapport naar aanleiding van het incident dat de wettelijk gestelde eisen aan riviercruiseschepen niet altijd voldoende zijn. “Het riviercruiseschip Viking Idun voldeed volgens de wet aan de eisen die gesteld worden aan riviercruiseschepen. Ook had de bemanning de benodigde certificaten, op basis waarvan ze in Nederland mocht varen. De bemanning van de Viking Idun had echter onvoldoende kennis over het complexe Westerschelde vaargebied”, zo zegt de raad.

Volgens de onderzoekers beheerste de bemanning van het riviercruiseschip ook onvoldoende de Engelse taal, waardoor de communicatie via de marifoon niet goed werd verstaan of begrepen. “Daarnaast heeft de kapitein voor de reis over de Westerschelde er niet voor gekozen om bemanningsleden met de meeste kennis van het vaargebied in de stuurhut aanwezig te laten zijn. Ook werd er niet voor gekozen de hulp van een loods in te roepen. De Onderzoeksraad concludeert dat de bemanningsleden wel bevoegd, maar niet voldoende bekwaam waren”, zo laat een woordvoerder weten.

De onderzoekers pleiten er vandaag voor om het toezicht op de riviercruisevaart te verbeteren en de bekwaamheidseisen voor de bemanning van riviercruiseschepen in het Scheldegebied aan te scherpen. “De Onderzoeksraad concludeert dat, ondanks de complexiteit van het gebied, er geen aanvullende eisen rond kennis en bekwaamheid van bemanningen van binnenvaartschepen gelden. Dit is wel het geval in vergelijkbare gebieden als bijvoorbeeld de Rijn”, zo stelt de raad.

Henk (18-12-2020 om 03:42)
@johan, Zo is het niet helemaal, de westerschelde is een moeilijk en druk vaarwater. De vergelijking van iemand die net z'n rijbewijs heeft gehaald in goes en die vervolgens een dag later te laten rijden in de kleinste straten van Amsterdam is een betere vergelijking
Johan (17-12-2020 om 11:05)
Je kunt zoveel opleiden en eisen stellen als je wilt maar alle risico's beheersen en alle ongevallen voorkomen is onmogelijk. Waar verkeer is zullen er af en toe voertuigen botsen of eenzijdig verongelukken. Het maakt niet uit of dat nou op de weg is of op de Westerschelde. 100% veiligheid is een illusie.