Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
6 files van totaal 29 km

Noodhulpsleper gaat windmolenpark Borssele beschermen

Toegevoegd: 12-01-2021, 08.21 uur
Het sleepvaartuig Alp Ace vervult tijdelijk deze taken.
Het sleepvaartuig Alp Ace vervult tijdelijk deze taken.
© Foto: Kustwacht Nederland
Door: Manfred Berrevoets

BORSSELE - De Kustwacht heeft sinds 1 januari een nieuwe noodhulpsleper tot haar beschikking. Het schip ligt nabij het windmolenpark Borssele om bij noodgevallen de scheepvaart te kunnen assisteren.


Dit windenergiegebied ligt voor de kust van Zeeland en is nu het grootste Nederlandse windpark op zee. In het geval dat een schip zijn voortstuwing verliest en op een windmolen afdrijft, is het noodzakelijk dat er zo snel mogelijk hulp ter plaatse is om schade aan het schip en het windpark te voorkomen.

De Kustwacht heeft namens de betrokken ministeries een nieuw schip tot haar beschikking gekregen. Het sleepvaartuig is 24 uur per dag beschikbaar ter voorkoming van calamiteiten en ligt preventief op een strategische positie nabij het windpark Borssele. Dit is een stuk van de Noordzee waar veel scheepvaart is, onder andere vanwege de nabijgelegen havens van Antwerpen en Rotterdam. Het sleepvaartuig zal naast de hoofdtaak ook inzetbaar zijn voor de uitvoering van andere Kustwachttaken, zoals zoek- en reddingsacties.

Het sleepvaartuig Alp Ace vervult tijdelijk deze taken. Daarna zal een noodhulpsleper voor een periode van tien jaar de taak op zich nemen. De Alp Ace wordt tijdelijk in beheer genomen door Multraship. Het contractbeheer wordt gedaan door de Rijksrederij.

Om de relatie tussen windmolenparken op zee en de scheepvaartveiligheid te onderzoeken, zal Rijkswaterstaat de komende tien jaar een monitorings- en onderzoeksprogramma uitvoeren. In dit onderzoeksprogramma zal onder andere gekeken worden naar het effect van de getroffen veiligheidsmaatregelen, zoals extra toezicht en handhaving door de Kustwacht en de inzet van een noodhulpsleper. Er zal tevens worden onderzocht of de huidige maatregelen voldoen.

In het windenergiegebied Borssele is een scheepvaartcorridor opgenomen. Schepen met een lengte tot 45 meter mogen onder voorwaarden door deze corridor heen varen.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
kees (13-1-2021 om 12:28)
Sleepbootje stand-by met motoren ongeveer 10m3 gasolie per dag, bemannen en charterprijs, aardige kostenpost voor de windparken, tevens behoorlijke co2 uitstoot. Als het over groen gaat mag alles
Vlissinger (13-1-2021 om 11:49)
Wat een geneuzel. Zien jullie het grote plaatje niet? Een gebied wat PER JAAR minstens 300 miljoen euro oplevert (Zie Wikipedia Borsele I II III IV) 3000 GWh = 3.000.000 MWh = 3.000.000.000 Kwh = 10 eurocent (zeer lage aanname aangezien wij als eindconsument 22cent betalen incl. belasting) Dan kan je best 15 jaar lang 6 man betalen (15x6x75.000euro) en een bootje aanschaffen (1 miljoen?) = 8 miljoen euro totaal over de 15 jaar. Dit tegenover 300.000.000 euro x 15 jaar = 4.5 MILJARD euro is het dus 4.492 MILJARD euro... Misschien hier en daar een bepaalde aanname, maar een bootje kopen, onderhouden en 6 man 15 jaar aanhouden is een druppel op een hete plaat
Jong Hert (12-1-2021 om 20:21)
Hoeveel gaat dit kosten? Een schip 24 uur per dag paraat en dat minstens 10 jaar lang, wie betaald dit ( de belastingbetaler natuurlijk) wel duur die windmolens!
D de Zeeuw (12-1-2021 om 16:06)
Wat ik me afvraag: deze kosten worden die bij de kosten voor windenergie opgeteld of word dit verrekend bij de kustwacht?Lijkt me dat de energieproducenten deze kosten op moeten hoesten, maar dat zal wel niet.. Deze kosten zullen niet gering zijn.En zullen wel onder het tapijt verdwijnen.
W.S.M. ( Tim Fakkeldij (12-1-2021 om 10:18)
En maar volhouden dat een windmolenpark rendabel is, die sleper is zeker belangeloos beschikbaar gesteld door rijks waterstaat. Dan is het tenslotte verklaarbaar, die verhogen gewoon de wegenbelasting en die sleper is betaald. Maar het windmolenpark heeft tenslotte geen subsidie nodig!
Cookie-instellingen beheren