Rijksoverheid: ‘Alleen sneeuwballengevecht met eigen huishouden’

Toegevoegd: 06-02-2021, 11.19 uur
Rijksoverheid: ‘Alleen sneeuwballengevecht met eigen huishouden’
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Remi Mesu

MIDDELBURG - Er is winters weer op komst en dat betekent sneeuwpret. Alleen zal dat er vanwege het coronavirus anders uit zien. De Rijksoverheid heeft op haar website de belangrijkste regels op een rij gezet. Zo mag je niet zomaar sneeuwballen met anderen gooien vanwege de groepsgrootte.

Onder de huidige regels mag je alleen naar buiten met mensen van het eigen huishouden. Of alleen met één persoon van buiten het eigen huishouden. Dat betekent dat sneeuwballen gooien met het eigen huishouden mag, maar niet met andere groepen. Kinderen tot en met 17 jaar mogen wel samen schaatsen of in de sneeuw spelen. Zij hoeven geen afstand te houden.

Sportwedstrijden en andere evenementen zijn verboden. Toertochten of andere schaatswedstrijden zijn dus niet toegestaan. Zelfstandig schaatsen mag met één vriend of vriendin, dus in een groepje van twee mensen of met het eigen huishouden.

Of je ergens een koek en zopie mag opzetten, hangt af van de lokale regels. Maar ook hiervoor geldt dat er alleen eten en drinken afgehaald mag worden en er geen terras opgebouwd mag worden. Verder mag het niet te druk worden bij de afhaalplek.

Volgens de Rijksoverheid kan het coronavirus ook in de kou overspringen. Op de website van het Rijksoverheid worden de volgende vuistregels dan ook genoemd: Houd afstand, ga weg als het druk is en voorkom groepsvorming, zorg dat je voor het ingaan van de avondklok thuis bent en let op bij gladheid op de weg.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Arjen Kegels (6-2-2021 om 12:15)
Nieuwe mutatie coronavirus ontdekt. De Nederlandsecoronasneeuwbalmutatie. Gelieve 1,5m afstand te houden van gegooide sneeuwballen. Handschoenen zijn verplicht evenals een helm met dicht vizier met uiteraard een goed afgesloten mondkapje op. Mocht er des ondanks een gemuteerde sneeuwbal tegen uw jas kapot spatten en er sneeuw onder je helm terrecht komen, biedt het mondkapje bescherming. Voor de rest geldt er een dringend advies om vooral geen 2e hands sneeuwballen aan te raken en 2 sneeuwballen per huishouden te gooien. Tip van het RIVM: Don't eat yellow snow!
Jack (6-2-2021 om 12:11)
Ja natuurlijk Dit ga ik dus zelf wel bepalen Ze kunnen ook te ver gaan
cq (6-2-2021 om 11:52)
Wat sneeuw ballen gevecht met eigen huishouden, .......we gaan sneeuwballen met heel de straat. Zijn ze nu helemaal gek geworden daar bij de Rijks overheid, de mensen sociaal arm maken?
Gulag is hier (6-2-2021 om 11:39)
Hoe willen ze dat gaan controleren,Halt U heeft plezier PAPIEREN!!!